פירוש

עמוד:41

עם יורדי בור / הייתי כגבר אין א ֱיל ( = חסר כוח ) " ( תהילים פח , ה ) . הליכה בלא כוח " לפני רודף " היא חסרת תקוה ומובילה לנפילה במלכודת , וראו גם האמור לעיל על גלות יהודה : " כל רודפיה השיגוה" ( פסוק ג ) . ואפשר שיש בפסוקנו גם רמז לבריחתו וללכידתו של המלך צדקיהו : " וירדפו חיל כשדים אחר המלך וישיגו אותו בערבות יריחו " ( מלכים - ב כה , ה ) . האיל האיל היא חית בר כשרה ( דברים יד , ה ) , בעלת קרניים ורבת כוח ( ואין להחליפה באיל , שהוא כבש בוגר , הנזכר רבות במקרא בקשר לקרבנות ) . במקרא הוא נזכר גם כבעל חיים שאת בשרו העלו על שולחנו של המלך שלמה ( מלכים - א ה , ג ) , ומשמע שהיה בו כדי לפאר שולחן מלכים . בשירה המקראית הוא נזכר כבעל חיים זריז ומהיר ( " אז ידלג כאיל פיסח " [ ישעיה לה , ו ]) והוא הדין גם בנקבה שבעדר ( " נפתלי אילה שלוחה " [ בראשית מט , כא ]) . משורר שיר השירים מתאר את מהירותו של הדוד הבא אל רעייתו בקביעה כי " דומה דודי לצבי או לעופר האילים " ( ב , ט ) . גם בקשר לדיני אכילת בשר הוא נזכר בצד הצבי : " הטמא והטהור יאכלנו כצבי וכאיל " ( דברים יב , טו ) , שאף הוא בעל חיים זריז : " קל ברגליו כאחד הצבאים אשר בשדה " ( שמואל - ב ב , יח ) . נראה שהאיל לא היה נפוץ במיוחד בארץ ישראל , אך באירופה ובספרותה הוא מככב רבות , הן כרתום למרכבתו של סנטה קלאוס והן , בצעירותו , כבמבי . פני האדם כפני החיה בני אדם מושווים במקרא פעמים רבות לבעלי חיים , כאשר מיוחסת להם תכונה בולטת . האריה הוא סמל האומץ , ועל דוד נאמר : " אשר לבו כלב האריה " ( שמואל - ב יז , י ) . בקינת דוד על שאול ויהונתן בנו הוא אומר : " מנשרים קלו מאריות גברו " ( שם א , כג ) , שכן הנשר הוא סמל למהירות . אריה הוא גם סמל לחית טרף , כמוהו כזאבים , ומכאן דברי צפניה על מנהיגיה של ירושלים : " שריה בקרבה אריות שואגים שופטיה זאבי ערב " ( ג , ג ) . גם הדב מסוכן למי שפוגש בו , ובמיוחד דב שכול ; כדברי חושי לאבשלום על אודות דוד ואנשיו : " כי גיבורים המה ומרי נפש המה כדב שכול בשדה " ( שמואל - ב יז , ח ) . אל הנחש , מי שהארס אשר בפיו ובלשונו עלול להמית , מושווים הרשעים , אשר " חמת ( = רעל ) למו כדמות חמת נחש " ( תהילים נח , ה ) . לעומת חיות הטרף , מוצג הכלב כחיה עלובה ובזויה . אנשים המבקשים להמעיט מערכם יציגו עצמם ככלבים , כפי שהוא בדברי חזאל לאלישע : " כי מה עבדך הכלב כי יעשה הדבר הגדול הזה " ( מלכים - ב ח , יג ) , או דברי דוד לשאול הרודף אחריו : " אחרי מי אתה רודף אחרי כלב מת אחרי פרעוש אחד " ( שמואל - א כד , טו ) . בני אדם משולים לא אחת לציפור הנלכדת ברשתו של הציד , כגון : " צוד צדוני כציפור " ( להלן ג , נב ) , וכציפורים כן הדגים : " כי גם לא ידע האדם את עתו כדגים שנאחזים במצודה רעה " ( קהלת ט , יב ) . ברוח דימויים אלו נאמר במסכת אבות : " הוי עז כנמר וקל כנשר ורץ כצבי וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים " ( ה , כ ) . יחמור פרסי ממשפחת האילים , בעל חיים שנעלם מנופי ארץ ישראל בשלהי המאה הי " ט . צולם בחי בר כרמל , בשטח שהוקצה לבעלי חיים שנכחדו ושבו והובאו אל הארץ . הצלם : דותן רותם ( . ( 2005

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר