פירוש

עמוד:39

צורת הרבים והכפילות לכאורה של " צריה " ו " אויביה " על שני החורבנות ועל שתי דמויות שפגעו קשות בישראל בכל אחד מן החורבנות : מלך בבל ושר הטבחים שלו מכאן , ושני המצביאים הרומאים , אב ובן , שפתחו במלחמת החורבן והביאו לשריפת המקדש מכאן . ראיית מגילת חורבן הבית הראשון כעוסקת גם בחורבן הבית השני היא תפיסה החוזרת ונשנית לאורך מדרשים רבים . ללכת שבי רק בפסוקנו מופיע במקרא הצירוף " הל " ך שבי " ( והרגיל הוא " הל " ך בשבי " , כמו שהוא להלן בפסוק יח או בדברים כח , מא ) , ומשמעותו ברורה . עם זאת , הצירוף קנה לו שביתה בעברית החדשה , במובן מטאפורי , במשמעות שונה לחלוטין : הימשכות אחר אדם או רעיון , כגון מה שמספר הסופר עמוס עוז על דודו , פרופ ' יוסף קלוזנר , ש " לבו הלך שבי אחר ההיסטוריה של המזרח" ( סיפור על אהבה וחושך , הוצאת כתר , 2002 עמוד . ( 76 אהוד מנור , בשירו " ללכת שבי אחרייך " , הלך שבי אחר קסמה של ארצנו , ואמר אליה בין השאר : " ללכת שבי אחרייך / לנשום את השמש הצורב / לחלום אותך מול שמייך / לכאוב אותך ושוב להתאהב " . רבים הלכו שבי אחר שיר זה שהולחן בידי נורית הירש . על חביבותם של עוללים על הפסוק " עולליה הלכו שבי לפני צר " אומר ר ' יהודה בר ' סימון במדרש איכה רבה : " בוא וראה כמה חביבין התינוקות לפני הקדוש ברוך הוא . שגלו עשרה שבטים ולא גלתה שכינה , גלו יהודה ובנימין ולא גלתה שכינה , גלו סנהדרין ולא גלתה שכינה , גלו משמרות ולא גלתה שכינה , וכיוון שגלו התינוקות גלתה שכינה , דכתיב ' עולליה הלכו שבי לפני צר ' וכתיב בתריה ( = אחריו , בפסוק הבא ) ' ויצא מבת ציון כל הדרה '" ( וראו בפסוק הבא את הבנת " הדרה " ככינוי לקב " ה ) . מתברר כי השכינה , לפי מסורת זו , לא גלתה עם גולי מלכות ישראל , הם עשרת השבטים , או יהודה , ואף לא עם יציאתם של ראשי העם ( הסנהדרין ) והכהנים ( ראו מיד להלן ) לגלות , אך משגלו העוללים - ראתה השכינה , אותה מהות נשית שמיימית , צורך להתלוות אליהם , ללמדך עד כמה חביבים התינוקות . תיבת " משמרות " מכוונת אל חלוקתם של הכהנים לעשרים וארבע קבוצות ( המכונות " משמרות " ) אשר כל אחת מהן שירתה בבית המקדש בתקופת הבית השני שבועיים בשנה . בקינה שראשיתה במילים " איכה ישבה חבצלת השרון " מזכיר המחבר , ר ' אלעזר הקליר , בסוף כל בית ובית את שמה של אחת מן המשמרות , כגון : " כל עמה קוננו קינה / כי הכעיסו לאל קנא / בגוי נבל אותם קינא / ונדדה מקינה משמרת קנה " ( שישבה בכפר כנא שבגליל ) . " גירוש היהודים מירושלים תחת שלטון נבוכדנאצר " , מתוך הכרוניקה של נירנברג ( , ( 1493 המתארת אירועי מפתח בתולדות עם ישראל מבריאת העולם ואילך .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר