עם הרבה תושייה וטיפ טיפת מזל

עמוד:46

עם הרבה תושייה וטיפ טיפת מזל מ ' ע ' | לשעבר מזכיר השלוחה באירופה שני הקצינים המפוזרים שהגיעו לשלוחה באירופה כמעט והביאו לגניזת מבצע המיג 21 העיראקי תחילת , 1966 באירופה . שימשתי מזכיר של השלוחה . בכל יום שישי החל מהשעה 14 : 00 ועד יום ראשון בשעה 10 : 00 האחריות על השלוחה נפלה עליי . יום שישי אחד , בשעה 13 . 00 בקירוב , התקבל מברק בהול מהארץ עם הוראות לסייע לשני קציני חיל אוויר , שיתייצבו בשלוחה למחרת , יום שבת , בשעה . 10 : 00 ראש השלוחה זימן אותי לחדרו והורה לי לטפל בהם . התיק נשכח במונית למחרת פתחתי את השלוחה בשעה . 9 : 00 בשעה 10 : 00 בדיוק התקשר אליי השומר והודיע לי על הגעת שני אורחים שרוצים לעלות לשלוחה . הוא קיבל אישור להכניסם . השניים נכנסו לחדר ופתאום ראיתי את הצעיר שבהם מאבד שיווי משקל ונאחז בקיר הסמוך , פניו נצבעו בצבע הקיר הלבן שהיה לידו . הוא מלמל כמה מילים ואמר לשני , המבוגר יותר : “ התיק ... שכחנו במונית ... “ . המבוגר התרגש מאוד וביקש ממני לפעול לאיתור נהג המונית והתיק . נמסר לי שבתיק חומר רגיש ביותר הקשור לאחד המבצעים הגדולים של המוסד . מאמצי איתור ירדתי בריצה את ארבע הקומות עד לשולחנו של השומר . פתחתי את ספר הטלפונים ואיתרתי את מספר הטלפון של המלון שבו התגוררו הקצינים . שוחחתי עם פקיד הקבלה והבינותי שליד המלון יש שתי תחנות מוניות המשרתות את האורחים . לאחר שקיבלתי את מספרי הטלפון של תחנות המוניות , ובסיוע ( חלקי ) של השוער של השגרירות נאמר לסדרנים שלהן כי הנהג שלהן הוריד לפני כמה דקות שני רופאים ליד שגרירות ישראל . נאמר להם שהרופאים שכחו במונית תיק שבתוכו תרופה חיונית עבור איש השגרירות שלקה בהתקף לב . הובטח תשר ותשלום הנסיעה לנהג שיחזיר את התיק . כל כמה דקות התקשרתי לסדרנים לבדיקת המצב . שמעתי את ההודעות והקריאות לאיתור המונית דרך מכשירי הקשר שמקשרים הסדרנים למוניות השונות . 25 דקות של ניסיון איתור חלפו - ללא תוצאה . בדקה ה 30 - הודיע אחד הסדרנים שהמונית אותרה ושהנהג בדרך אלינו יחד עם התיק . התיק היה בידינו כעבור 35 דקות , והנהג קיבל ממני תשר של מענק כספי ראוי . בקשה חריגה לשמירת סוד כשעליתי לשלוחה והתיק בידיי , נשמו שני הקצינים המפוזרים לרווחה . הבכיר ביקש ממני בצורה ברורה וחד - משמעית לא לספר לאיש על האירוע . אמרתי לו שאמינותי כלפי ראש השלוחה מחייבת אותי לדווח לו על כל הפרשה . הוא חזר על בקשתו לא לספר לאיש , וציין כי הוא עצמו ידווח לראש המוסד מאיר עמית ולרחביה ורדי , שלדבריו נמצאים בשטח והוא אמור לפגוש אותם תוך זמן קצר . שתקתי . כמה ימים לאחר מכן קיבלתי את החומר שהיה בתיק למשלוח לארץ באמצעות הדואר הדיפלומטי . כל המעטפות היו פתוחות , כולל מעטפת הפיקוח המוטס ( פק “ ם ) הכתובה אנגלית . בתוך הפק “ ם פרטים על הטייס העיראקי , מועד משוער להגעתו ארצה , הוראות וסימני זיהוי כשיתקרב לגבולות ישראל , זינוק שני מטוסים שלנו לקראתו , סימן חיובי לטייסים שלנו ( נדנוד כנפי המיג , ( 21 שידור מנגינה ואות בקול ישראל בערבית ועוד ועוד - ממש הכול . נדהמתי מחשיבות החומר . יותר מ 45 - שנה שמרתי את הסיפור בסוד . ב 2006 - כתבתי את הסיפור וביקשתי להכלילו בתיק המבצע . עד היום לא ידוע לי אם בכלל הפרשה דווחה לראש המוסד ולראש הצומת של אותה תקופה . לפני מספר שנים , בשיחה אישית , סיפרתי על הפרשה לאיש צומת בכיר של אותה תקופה . תגובתו הייתה חד משמעית . הוא אמר לי שאם הייתי מדווח על התקלה במברקים בהולים כנהוג , המבצע היה מתבטל .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר