ארבעה ימים ללא שינה: המלחמה דרך עיני חייל פשוט

עמוד:27

צוות הסיור שאני נמנה עליו , בפיקודו הסמ “ פ , מוביל אחריו את גדוד 79 וגדוד , 82 חוצה את הגבול ב “ עבסאן אל כביר “ ומתחיל להיכנס לחאן יונס , שמוחזקת על ידי “ צבא השחרור הפלסטיני “( של אחמד שוקרי ) . בכניסה לחאן יונס נהרג מפקד צוות הסיור שלי יוסי אלגמיס . ומפקד הג ' יפ שלי תופס פיקוד ומוביל את הצוות סיור על כביש החוף לרפיח . כשאנחנו מגיעים לצומת רפיח הקרב כבר בעיצומו . קיבלנו שינוי משימה - לחבור למ “ פ אורי אור לקרב העיקרי בצומת רפיח . בדרך לצומת אנחנו כבר נתקלים במראות הקשים של גופות חברנו לסיירת , פזורים ליד הזחל “ ם שנפגע מאש נ “ ט , ושל חברינו המחולצים משדות מוקשים , חלקם פצועים . אבל המשימה עכשיו לנוע קדימה לכיוון “ שייך זוויד “ . אנחנו חולפים על המתחם תוך כדי ירי , מגיעים ומקבלים מפקד צוות חדש - עמוס איילון - ומשימה חדשה : לנוע לחלקו הדרומי של מתחם רפיח ולסייע לחלץ את חטיבת צנחנים , 35 שהסתבכה בקרב עם טנקים מדגם סטלין . לאחר שהחלה התנועה בדיונות חזרה לכיוון מתחם רפיח , קיבלנו פקודה על שינוי משימה . חטיבה 35 הצליחה לסיים את הקרב בסיוע גדוד טנקים - 46 הם לא זקוקים לנו . על צוות הסיור לנוע מהר ככל האפשר לכיוון אל עריש , משום שצוות סיור ראשון כבר חצה את מתחם הג ' ירדי ללא אש . על צוות הסיור שלנו לתגבר אותו מהר ככל האפשר . חשוב להבין , כל שינויי המשימה נעשים בתנועה בקשר . אין מפות , מרשמי קרב , תכנונים או תיאומי גזרות . נוסעים עד שנתקלים , וכשנתקלים - נלחמים . ממשיכים לדהור לכיוון הג ' ירדי במלא המהירות . על הכביש לפנינו , בהתרוממות הדרך , רואים ג 'יפ בוער ותחמושת מתפוצצת . מתקרבים ועל הג ' יפ יושבות זקופות שלוש גופות של חברינו מהסיירת . מסתכלים לצדדים ומגלים עוד ג ' יפ ולידו קומנדקר זחל “ ם סיירים , שאנשיו פזורים סביבו , וטנק פטון אחד שיורה לפנים . מהר מאוד מתברר לנו שזה הזנב של צוות הסיור שלנו , שהצליח לעבור את הג ' ירדי בהפתעה ( המצרים גילו שמדובר בכוח ישראלי וסגרו את המעבר , ירו ופגעו עם פגז נ “ ט בג ' יפ והחלו לירות ארטילריה על כל כוח שזיהו לפנים ) . המקום שבו נבלמנו היה “ שטח ההריגה “ של מתחם הג ' ירדי . לפנינו ומצדינו היו שדות מוקשים ולפנינו מערך מצרי שכל כלי הנ “ ט והארטילריה שלו כוונו אל “ שטח ההריגה “ . לא הייתה לנו כל יכולת תמרון . כל תזוזה שלנו נענתה באש צלפים , נ “ ט וארטילריה . שכבנו במקום כמה שעות , מנסים להתחפר ככל האפשר . מדי פעם מוציאים את הראש ויורים למתחם , לעבר מה שחשבנו שהן דמויות . החושך ירד והמצרים החלו להניר את השטח עם תאורה . בינתיים גדוד 79 התארגן להתקפה עם פלוגת חרמש מגדוד 9 ובחסות התקפה זו עלינו שוב על הכביש ונסענו במהירות לאל עריש , אליה הגענו בשעה . 2 : 00 חברנו לצוות הסיור שהגיע לאל עריש בשעות אחה “ צ וניהל שם קרב מול כוחות מקומיים . ( הקרבות לטיהור מתחם הג ' ירדי נמשכו עד למחרת בצהרים ) 6 ביוני עם שחר הגיעו משאיות עם דלק ותחמושת . בנקודה רגישה זו , של תדלוק הכלים וחימושם מחדש , צללו עלינו שני מטוסי סוחוי , אבל לפני שגרמו לנפגעים ירדו עליהם שני מטוסי מיראז ' שלנו ויירטו אותם . עם סיום ההצטיידות קיבלנו משימה חדשה : כיבוש שדה התעופה אל עריש , ניצול הצלחה לכיוון צומת ביר לחפן וחבירה עם כוחותינו , שאמורים להגיע לשם מכוון אבו עגילה . שאלתי , “ יש מפות ? מה צריך לעשות ? איך חוברים לכוחות אחרים ?“ נאמר לי , “ אין זמן , צריך לנוע

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר