במסגרת ההונאה: מבצעי "מספריים" ו"תרנגול 35" של חיל האוויר

עמוד:15

ראו את מטוסי " הדקוטה " ממריאים עם הצנחנים של גדוד 890 להצנחה באזור המיתלה . טולקובסקי שלח מכתב הערכה למפקד הטייסת ובו כתב :   " קבל ביטוי זה להערכתי ... ליוזמה ולדבקות למשימה שגילתה טייסת ... 116 בפעולת ניתוק קווי הטלפון " . ככל הידוע , למרות ניתוק קווי הטלפון הגיע דיווח מאחד הכוחות בסיני למטכ " ל המצרי על ההצנחה ליד מצבת פארקר וזו הורתה על שיגור שני גדודים לסיני אך אלו הגיעו רק למחרת . בכל מקרה - השלב הראשון של " מבצע קדש " - הצנחת גדוד - 890 הסתיים כשעה לאחר ניתוק קווי הטלפון בהצלחה וללא כל הפרעה . " תרנגול " 53 משמיע קול הפתעה נוספת שציפתה לצבא מצרים ערב " מבצע קדש " נבעה ממבצע " תרנגול , " 53 שהתרחש בליל ה 29 - 28 - באוקטובר . 1956 מעבר למבצע ההונאה של צה "ל בשיתוף בנות בריתה , צרפת ובריטניה , מצא עצמו רמטכ " ל צבא מצרים ביום פתיחת המלחמה ללא 12 מקציניו הבכירים . האחראים העיקריים לכך היו טייס חיל האוויר יואש ( צ ' אטו ) צידון והנווט אלישיב ( שיבי ) ברוש , וכן יחידת ההאזנה של אמ " ן , שבלילה שקדם לפתיחת מבצע " קדש " - כולם חברו להפלת מטוס תובלה מצרי מעל הים התיכון . בבוקר 28 באוקטובר , בעוד צה " ל ואמ " ן בעיצומן של ההכנות האינטנסיביות למלחמה , קלטה יחידת ההאזנה של אמ " ן , יחידה 515 ( היום 8200 ) מברק מצרי . במברק נכלל דיווח על היערכות להמראת שני מטוסי תובלה צבאיים מצריים מדמשק לקהיר ובהם הרמטכ " ל המצרי עאמר ובכירי המטכ " ל המצרי , באותו הערב . לאמ " ן היה ידוע שבדמשק התקיים מפגש תיאום צבאי בין - ערבי . בהתייעצות מזורזת הוחלט בצמרת צה " ל על הפלת המטוס המצרי . המשימה הוטלה על צ ' אטו , מפקד טייסת ה " עטלף " . במהלך היום ביצע צ ' אטו מספר תרגולים והמתין למודיעין . החל משמונה בערב נקלטו ביחידת ההאזנה התשדורות על צפי להמראת מטוס אחד , ולא שניים . בדיעבד התברר שהרמטכ "ל המצרי וחלק מקציניו התעכבו בדמשק , ומטוסם המריא מאוחר יותר . הוחלט לתקוף את המטוס שעמד להמריא . צ ' אטו המריא כחצי שעה לאחר המראת המטוס המצרי מדמשק אל שמי הים התיכון , עם מטוס " המטאור " היחיד שהיה כשר למשימה . המשימה הייתה רוויית אתגרים ותקלות : האתגר הראשון היה לאתר את המטוס המצרי בלילה חשוך , עם הכוונה רק מהמכ " מ על החוף . מיד לאחר ההמראה התגלתה תקלה במיכלי הדלק   הנתיקים , ואלה הוטלו לים , חרף הצפי לבעיית מגבלת הדלק . זמן רב ארך עד שהטייס והנווט - בסיוע הבקרה האווירית בארץ - הצליחו להתביית על המטוס המצרי . אז היה עליהם , בפקודת טולקובסקי , לזהות בוודאות שמדובר במטוס צבאי ולהימנע מהפלה בטעות של מטוס אזרחי . התאמת המהירות בין מטוס הבוכנה המצרי למטוס הסילון הישראלי הייתה בעייתית אך צ ' אטו הצליח לטוס במרחק עשרות מטרים מהמטוס המצרי ואיפשר זיהוי של הקצינים במטוס . ה " אור הירוק" ליירוט ניתן . אך התקלות נמשכו : לאחר הפתיחה בירי " נתקע " אחד התותחים , ובנוסף , בשל שילוב בין המהירות הנמוכה של ה " מטאור " והרתע מהתותחים , נכנס המטוס לסחרור . והמטוס המצרי ? אמנם המנוע השמאלי שלו נפגע אך הוא המשיך לטוס . צ ' אטו הצליח לצאת מהסחרור ולחדש המעקב אחר המטוס המצרי הבוער , אך השלמת המשימה הייתה מורכבת : הטייס המצרי האט ואף כיבה את אורות הניווט . צ ' אטו האט ה " מטאור " ומטווח קרוב מאד ירה שוב , הפעם תוך צידוד התותחים . מהירי השני נפגע המטוס המצרי וצלל לים . אלא ש " המטאור " שוב נכנס לסחרור עקב ההדף והמהירות הנמוכה , והחל גם הוא ליפול . רק בגובה כמה מאות רגל הצליח להשתחרר מהסחרור . צ ' אטו הוביל את המטוס לארץ בעלטה על אדי הדלק האחרונים במכל . הייתה זו ההפלה הראשונה של טייסת " העטלף " . התברר שהרמטכ " ל המצרי נותר בדמשק והמריא מאוחר יותר במטוס התובלה השני . אלא שגם כך , על המטוס שהופל היו 12 מהקצינים הבכירים בצבא מצרים . בדיעבד , אם היה הטייס המצרי מספיק לדווח לבקרה האווירית המצרית על התקיפה , סביר שכל מבצע ההונאה הגדול היה יורד לטמיון . אלא שככל הידוע , לא הספיק הטייס המצרי לדווח לבקרה על שהותקף . המצרים , שהמטוס נעלם להם מהמכ " ם באזור קפריסין , לא ידעו על ההתקפה אך לאחר ההיעלמות שלחו ספינות חיפוש ופנו גם לבריטים לסיוע בחיפושים - אך ללא ממצא . רק שנים לאחר מכן התברר שהיו מצרים שהעריכו שישראל יירטה את המטוס ושבתה נוסעיו אך לא היה להם שמץ הוכחה לכך . ישראל מצידה הקפידה לא לפרסם את דבר המבצע לאורך שנים רבות " . על המודיעין למבצע העיד צ ' אטו שנים רבות לאחר המלחמה : " המודיעין היה בזמן אמיתי וידע להגיד מתי המטוס מניע , מתי המטוס ממריא ומתי לא ממריא " . טייס חיל האוויר יואש ( צ ' אטו ) צידון . הצליח לטוס במרחק עשרות מטרים מהמטוס המצרי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר