חלק ו סוף דבר - קבלת אנכי והמשך חידוש המסע האנושי

עמוד:150

עיקרי מורה אנכי - אפיוני מחוללי ספירות התנועה - מרכבת חיים , אינו מצמצם או חלילה מגדף את אפשרות האלוהי , אלא להפך - מרומם ומרחיב את הנשגב והנישא ואת מופלאות הטבע הטובע , בכך שיש ממשות ומציאות והיא באחריותנו , וטוב שכך . כל שכן , אין בעיקרי מורה אנכי עבודה זרה , כי אם להפך - זוהי קריאה לתפיסה שאיננה נשענת לצורך קיומה ואושרה על אל - לוגוס , אלא רואה את חידוש העולם בכל רגע ורגע בהתרחשות התופעות , בהיות אנכי חי בהווה הנמשך ומשתנה . " הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה " , 190 ואפשר לקרוא את קול דברי האל למשה ' הלא על כי אין אנכי בקרבי מצאוני הרעות האלה ' וממשיך ואומר " ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה כי פנה אל אלהים אחרים " , דהיינו גם לעתיד לבוא אנכי אסתיר פניי , ואכן כך היה עד הלום . דהיינו , כל עוד היחיד לא יודע את עצם עצמו , את אנכי הפועל ורוחש את מהותו בכול עת , יחיה בשעבוד ובעיוורון . הרמב " ם , לתקופתו כהייררכי - דואלי סיבתי , הסביר לשיטתו ולתפיסתו את כוונתם של חז " ל במימרה " דיברה תורה כלשון בני אדם " , "לומר שהתורה מדברת בלשון המותאמת להבנת ההמון - לכן אין להבין את דברי התורה כפשוטם " . 191 ממקום תקופתו ותצפיתו על החברה האנושית , הרמב " ם עדיין נאבק בייחודיות האל האחד והבלבדי אלוהי ישראל , בקיבוע ועיגון האמונה האברהמית של אל יחיד מכונן , האמתי והיחיד אל מול אמונות אחרות כמו האסלאם והנצרות . הדבר נעשה לפניו על - ידי משה בסיפור התנ " כי על - ידי שחרור עבדים ישראלים - עברים והעברתם מסע חינוך לאמונה באל יחיד ובלבדי כנגד התפיסה האלילית , בעיקרים מכונני חברה כעשרת הדיברות , ובקודקס של 613 190 דברים לא , יז - יח . 191 רמב " ם , מורה נבוכים א ( תרגום : מיכאל שוורץ ) , אוניברסיטת תל - אביב , , 2002 פרק כו , הערה , 2 עמ ' . 62

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר