3. אנכי מרכבת חיים

עמוד:136

. 3 אנכי מרכבת חיים " תפוחי זהב במשכיות כסף דבר דבר על אפניו " 161 לתפיסת הרמב " ם , בהוכחה מופתית לראייתו , המתיישבת עם תפיסתו של אריסטו אומר : " זה הוא האלוה יתגדל שמו ... שאי - אפשר שהגלגל יניע את עצמו תנועה נצחית , ושהסיבה הראשונה להנעתו אינה גוף ולא כוח בגוף , וכי הוא אחד אשר אינו משתנה , מכיוון שאין מציאותו קשורה לזמן " . 162 הרמב " ם , לתפיסתו הסיבתית , מאפיין את התכונות אשר עשויות לתאר מהות שהיא , מחד גיסא , שאינה דומה או זהה לשום תופעה ממשית בעולם התופעות , ומאידך גיסא , אותה מהות שהיא , היא - היא עם תכונותיה מניעות את גלגל הממשות , את התרחשותן של אין - סוף תופעות סופיות במציאות בפועל . לעומת הרמב " ם , בתפיסת המציאות החדשה מרחב התופעות הוא אפשרי ולא הכרחי . אמנם הסיבתיות היא חלק פועל בהתרחשות התופעה , בייחוד כאשר התנועה - פעולה מגיעה לתכליתה ולסיומה , אך הסיבתיות אינה מהווה מהותית ומשמעותית את עקרון ההפעלה - ההנעה של התופעה בכללותה , כמבואר לעיל . 163 לתפיסתי , היחסים הדינמיים בין ה " ישים " במרחב " מכילים" מידע של אפשרויות פעולה , מתוכן תיבחר הפעולה הקונקרטית על - ידי מרכבת החיים , הפלטפורמה גנרית . בחירת הפעולה וסיומה משנה את מערך היחסים במרחב ופותחת מניפת אפשרויות לפעולה חדשה , כך שהשילוב בין עקרון סופיות הפעולה לעקרון הבחירה בין אפשרויות פעולה הוא - הוא התנועה הנצחית , , Perpetuum Mobile 161 משלי כה , יט . 162 רמב " ם , מורה נבוכים ב , אוניברסיטת תל - אביב , פרק א , עמ ' . 262 – 261 163 להרחבה ראו : י ' עתי , תורת המחוללים , הגיונות אמסטרדמיים , דברי הימים , תל - אביב – יפו .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר