ג. ערכים אתיים פתוחים ומשתנים - אתיקה היא אונטולוגיה

עמוד:99

ד . מצבה ואיכותה של תפיסת המציאות הקיימת בפועל בהתבוננותי בטבע הפועם , בני האדם נראים כמין להקה מסוג ומין חי , שקל הרבה יותר להסיט אותה מצד לצד מלהסיט כל סוג ומין אחר של חי או של להקת חיים , אפילו בהשוואה ללהקת דגים , שנראים מביטים בנו כאילו הם קשורים זה בזה באופן הרמוני . לעומתם , לעת עתה נראים לי בני האדם כלהקה אטומה יותר , חרדה , נפחדת וחסרת חירות פנימית אמיתית בבחירת פעילויותיה והחלטותיה או שיקוליה המסווגים פעילויות כ " טוב " או " רע " במנעדיהן . היחיד בקהילה עדיין תופס את המציאות באופן הייררכי - דואלי סיבתי , סדור לפרטי נושאים ודברים , ונמצא בתנועה על ציר הזמן מעבר להווה ולעתיד במאבק נמשך לשלוט על גורלו הפזור ופרוס במשבצות מוסכמות וצרות שאינן ניתנות מלכתחילה לשליטה , מאחר שהתופעות אינן רוחשות ומשתנות רק באופן סיבתי , אלא באופן רחב , עמוק ודינמי , בהווה הנמשך והמשתנה . אנו רואים כיצד תופעת ההסתה - הסחה משווקת " מארזי אתיקה " שונים בהתאם לתפיסה הייררכית - דואלית סיבתית של תקופתנו . ממארזי אתיקה " רוחניים " למארזי אתיקה חברתיים המוגבלים בחוקי הקהילה . במצב של התמכרות , התופעה היא שילוב של פעולות קבועות יותר , " צריבה עמוקה " יותר , מצב המקשה יותר את תהליך ההבראה . החרדה , שהיא תכונת אופי המתחוללת במחולל " אופי " ( פעולה קבועה יותר ) ואשר מלווה כל חי במינון שונה ובדרגות שונות - בהיותה משולבת בסינכרון עם רגש של פחד המתחולל במחולל " אושר - עצב " בסינכרון עם המחוללים האחרים , עלולה לחולל " התנהגות " קיצונית , מהתקף אמוק ועד לשיתוק מוחלט . תופעה זו מראה לנו עד כמה עדינה ורגישה הפלטפורמה הגנרית , מרכבת חיים , ובאותה העת עד כמה היא חזקה אל מול המציאות המשתנה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר