1. תכונות משותפות לכל התופעות; סוף, ייחוד, איחוד וריבוי

עמוד:50

סוף . כדוגמת תנועות איבר של אדם ; כמו ריאה , לב , מוח או קיבה . איברים אלו יכולים להפסיק את פעילותם החיה , דבר היכול לגרום לסיום חיי התופעה עצמה - האדם עצמו . האדם , לדוגמה , הוא אגד של אלפי איברים ומערכות שונות , וכל אחד מהם גם הוא סוג של חיים . גם הם עצמם אגד של מיליוני יחידות חיים , החיות ופועלות במשותף עם קהילות חיידקים וחיים אחרים שעולמם מתרחש ורוחש בי כתזמורת שלובה של תנועות חיים . " אני " כיחיד האדם לא רק ייחודי באיברי ושותפי החיים שבי , אלא בכך ש " אני" איחוד , אגד של תופעות חיים . נוסף על כך , הבחנתי במופלאות של ייחודיות התופעות . כל " תנועה - תופעה " מהותה ייחודית . אין זהה לה . כמו שאמר הרקלייטוס : "אינך יכול להיכנס לאותו הנהר פעמיים " . לא יהיה יודה אחר זהה אחריי ולא היה יודה אחר זהה לפניי . כל פרח , כל תלתל , הוא ייחודי ואין זהה לו , עד כדי כך שלמעשה כל יד , לב או עין הם ייחודיים ומתחוללים בסינכרון הולם עם שאר האיברים שבי , המהווים אותי כמכלול ייחודי חי . מחד גיסא , הכול ייחודי בי , ומאידך גיסא הכול , כל מכלול היותי אדם חי , דומה מאוד מאוד לחבריי ולבני האדם האחרים . התופעות הן ייחודיות , אך אין הן לבדן . הן רבות ודומות זו לזו . הן ריבוי . ריבוי במובן של תופעה קיימת , " יש " קיים . יש ריבוי של בני אדם , של נמלים , של גרגירי חול , של כוכבים ושל עלים . התופעה , בין שהיא חיה , בין שהיא " דוממת " , אינה לבדה בעולם וגם לא לבדה במינה 56 כבר פלוטינוס הגה בזהות , כידוע , ב " פרדוקס הספינה של תס או ס " , ולייבניץ טבע את עקרון זהות הבלתי - נבדלים , הטוען ש " יש " כלשהו חולק בדיוק את אותן תכונות רק עם עצמו . גם לתפיסתי , כל תנועה - פעולה היא סובייקטיבית - קונקרטית הרוחשת בהתאם למידע הפנימי הסובייקטיבי שלה ( , ( intrinsic information חווה חוויה סובייקטיבית . ראו על פרדוקס " הזהה " בנספח ב ' .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר