2. הקטגוריות של אריסטו

עמוד:29

לפי תפיסתו , האל אינו אל מתכנן - מארגן את תכלית הדברים בטבע הפועל , אלא תכלית הדברים מצויה כבר בתוך הדברים עצמם . אנו יכולים להתדיין בתאולוגיות מושגיות ובמהות האל , דרך התבוננות בפעילותו המתמדת בעולם הממשות האונטולוגי , כאשר התכונות המושגיות , הקטגוריות , מאייכות את ה " ישים " הממשיים , בעולם התופעות . לכן דבר - מה מסוים הוא " מה שהנו " מתקיים במקום ובזמן עם מהות וכמות , כפועל ונפעל עם איכות וביחס לעצמו וסביבתו . לתפיסתו , עצם הדבר , " מה שהנו " מתואר על - ידי תשעה אפיוני - מושגי מציאות , דהיינו הקטגוריות המוכלות מתארות את עצם התופעה הממשית . עשר הקטגוריות : . 1 עצם - למשל : סוקרטס . 2 כמות - ארבע אמות , 68 קילו . 3 איכות - האיך - סמיך , לבן . 4 הביחס - הקשר , כפול , בכוח . 5 מקום - האיפה - בשוק . 6 זמן - המתי - היום ב - 8 : 00 . 7 מצב - עומד , שוכב . 8 צורה - קניין - להיות בעליו של דבר - מלבוש הנפש הוא גוף , בפועל . 9 פעיל - לפעול - אוסף . 10 נפעל - סביל - נאסף 26 אריסטו , קטגוריות , 1825 - 27 וכן טופיקות , . b 20 - 23103 27 לתפיסת אריסטו ניתן גם לתת הסבר שלם לתופעה באיחוד ארבע סוגי סיבותיה : הסיבה החומרית ( הדבר שממנו הוא עשוי ) , הסיבה הצורנית ( הצורה - מהותו של דבר ) , הסיבה הפועלת ( מה שהביא את הדבר לידי קיום ) והסיבה התכליתית ( לאיזו תכלית נעשה הדבר ) .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר