מבוא

עמוד:9

מבוא בתרבות העכשווית האדם מוקף באין ספור מוצרי צריכה מעוצבים , המתקיפים ללא הרף את חושיו ומבקשים לפתותו . תאוריות רבות דנות בהקשרים התרבותיים והחברתיים של הצריכה , ובכללן תאוריות פרי המפנה התרבותי , כגון : תאוריות סטרוקטורליסטיות , פוסט סטרוקטורליסטיות , תאוריות מרקסיסטיות ונאו מרקסיסטיות מבית מדרשה של אסכולת פרנקפורט . תאוריות אלה מתייחסות לתרבות הצריכה ולאובייקטים של הצריכה , והן עוסקות ברובן באינטראקציה המעמדית והמגדרית של הסחורה , ביחסי הגומלין שלה בתרבות ובמעמדה של הסחורה כמכשיר של דיכוי ושליטה בידי בעלי הון . אך נראה כי הקשר אחד נותר מחוץ לדיון ולא זכה להתייחסות תאורטית מעמיקה עד לאחרונה : האסתטיקה של מוצרי הצריכה . נושא זה נעדר מן הדיונים הפילוסופיים בסוגיית האסתטיקה זה כמאתיים וחמישים שנה . הדיון באסתטיקה של מוצרי הצריכה איננו אפוא בגדר מובן מאליו . ויש לכך שתי סיבות . האחת נעוצה בחשדנות המתמשכת של הפילוסופיה במהלך המאה ה 20 כלפי האסתטיקה כתחום חקירה פילוסופית . בשליש האחרון של המאה ה 20 ניסו פילוסופים מרכזיים ״לחסל״ את תחום האסתטיקה ולהצהיר כי הוא איננו רלוונטי עוד . האמן בארנט ניומן 1 ראו : פרסונס וקרלסון , , 2012 עמ׳ . 33 2 שם , עמ׳ . 32 3 המאמץ המרכזי במהלך זה הגיע בעיקר מכיוונה של הפילוסופיה האנליטית . ראו : דאנטו , , 2006 עמ׳ ; 15 - 2 , xx - ix לורנד , , 2007 עמ׳ . 46 - 36 לדיונים נוספים הקשורים לניסיון לבטל את האסתטיקה ראו : קארול : ; 2002 הנ״ל , , 2000 עמ׳ ; 180 - 174 דיקי , , 1974 פרק ; 1 הנ״ל , ; 1984 צמח , , 1970 עמ׳ . 123

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר