מבוא

עמוד:7

מבוא ' כאשר סיימתי לכתוב את ה " כוכב " [ " כוכב הגאולה " ] ' , כתב פראנץ רוזנצווייג ליצחק ברויאר בשנת , 1924 ' חשבתי שכעת עומדות להתחיל עשרות שנים של לימוד וחיים , הוראה ולימוד , ושאולי בסוף , ברבות הימים כאשר אזקין , שוב יגיע ספר , וזה יהיה ספר על אודות ההלכה ' . רוזנצווייג כתב מילים אלו בגיל , 38 בנסיבות שבהן הוא הבין כי לא יגיע למימוש פרויקט זה . ארבע שנים לפני כן לקה במחלה שגרמה לניוון שרירים הדרגתי אך מהיר , ובתוך זמן קצר שיתקה המחלה את כל גופו וריתקה אותו למיטה , כשאינו יכול כמעט לתקשר עם סביבתו . הוא נפטר חמש שנים לאחר מכן , בגיל , 43 מבלי שהספיק להתחיל פרויקט זה . רוזנצווייג רכש ידע בסיסי בתחום ההלכה , ואף חשוב מזה ( לשיטתו ) , הוא רכש גם ניסיון בקיום – ואי – קיום – של מצוות מסוימות . אמנם חסרה לו הכשרה של ממש בשיח ההלכתי כפי שהתפתח במשך הדורות עד ימיו , אולם על סמך הידע והחוויות שרכש במהלך חייו הקצרים הוא הציג בחלק השלישי של " כוכב הגאולה " את מה שהוא כינה במקום אחר ' תאוריה של ההלכה ' . מאוחר יותר , באיגרת אל מרטין בובר שכותרתה ' הבונים ' וגם במכתבים נוספים , הוא הרחיב את הדיבור למישורים אחרים של ההלכה – של פרקסיס ושל דיון עכשווי המתייחס למגמות ההלכתיות בימיו . הדעה הרווחת בקרב חוקרי רוזנצווייג היא כי אמירותיו על אודות המצוות אינן מפותחות לעומקן . יתרה מזו , הן נתפסות לא כפרי אורגני של השיח ההלכתי אלא כתוצר של ' שיקולים זרים ' הצומחים מתוך גישה פילוסופית – תאולוגית קיומית אשר אין לה אחיזה בשיח ההלכתי . כתוצאה משתי הערכות אלה , חוקרי רוזנצווייג מתייחסים לממד זה של משנתו כמביך – לפרקים , ולעתים כקוריוז , אך לא כנושא בעל משקל של ממש 1 מכתב ליצחק ברויאר , , 28 . 3 . 24 בתוך כתבים , 2 עמ ' . ( 320 - 319 ) 951 ההפניות לכתבי רוזנצווייג מובאות ללא אזכור שם המחבר . כל התרגומים שלי ( ראה בסוף המבוא ) , ולכן ההפניה היא כפולה : בתחילה מופיע מספר העמוד במהדורה הגרמנית ובסוגריים העמוד בתרגום העברי הקיים . המידע על שתי ההוצאות ( הגרמנית והעברית ) מופיע בביבליוגרפיה . 2 מכתב לאויגן רוזנשטוק , , 25 . 8 . 24 שם , עמ ' . ( 328 ) 984

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר