הקדמה

עמוד:13

מסכם צ ' או , החינוך האמריקני " נע בעקשנות לכיוון אוטוריטרי , ומניח לממשל להכתיב מה תלמידים צריכים ללמוד , איך הם צריכים ללמוד ומה בתי הספר צריכים ללמד " ( . ( Zhao , 2009 , p . 40 תרבויות וחברות אנגלו - אמריקניות רבות מדי פיתחו ברפורמה החינוכית , כמו בתרבות , בפוליטיקה ובעסקים , אובססיה הרסנית לכל מה שגדול יותר , קשה יותר , מסובך יותר , מהיר יותר וחזק יותר . תוצאות חוסר הסבלנות , חטא היוהרה , השחצנות ותאוות הבצע , המאפיינים את העסקים מהסוג הגרוע ביותר , הן חברות המקריבות את ביטחון הצרכנים לטובת ערך קצר - מועד לבעלי המניות . תוצאות נוספות הן אלה : עסקים שממיטים חורבן סביבתי כדי להגדיל רווחים ; קריסות פיננסיות הנובעות מרמות אסטרונומיות של חוב בלתי ניתן לתשלום ; יועצים המייצרים שיבוש שרירותי על ידי קביעת יעדי גידול לא מציאותיים ; ומכסות שרירותיות לפיטורי עובדים . המקבילה החינוכית בתחום העסקים לשינויים שלא יביאו לתוצאות חיוביות לאורך זמן , היא פיטורים , קיבעון מחשבתי וחוסר אמון בין - אישי . שיטות אלה מובילות לרפורמה בית - ספרית " על סטרואידים " : מופרזת ומנופחת בצורה מלאכותית . אפילו בעסקים לא יניבו אסטרטגיות המהפך והשיפור ״הגדולות מהחיים " האלה שיפור לאורך זמן . אפשר לפרק חברות , למכור נכסים ולפטר עובדים בלי לתת דין וחשבון לאיש . בדרך זו אפשר אולי להגדיל את תשואת בעלי המניות לטווח קצר , אולם רוב האסטרטגיות האלה אינן שורדות בטווח הארוך , וחברות רבות שעברו מהפך נופלות קורבן בסופו של דבר להתנהגות הפזיזה של מנהליהן . ואכן המומחה לניהול מנפרד קטס דה וריס טוען שרבים מהיועצים לשיפור עסקי אינם אלא נרקיסיסטים מופרעים , סוציופתים וחולי שליטה ( . ( Kets De Vries , 2006 הדרך השלישית והדרך רביעית בכמה הקשרים אנגלו - אמריקניים אפשר לראות שכמה מן ההיבטים הבעייתיים ביותר של תנועת הרפורמה המופרזת והמנופחת שניתן לכנותה רפורמה " על סטרואידים " , הומרו בחלופות תובעניות פחות ומענישות פחות על אי - הצלחה . עם זאת המטרות והיעדים הפוליטיים שנועדו לשפר את יסודות האוריינות , המתמטיקה והמדע על ידי ביסוס הלימוד על מבחנים , עדיין נכפים בנוקשות עיקשת . מה שבולם במקצת

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר