הקדמה

עמוד:12

מרוץ חסר תוחלת לצמרת המבקרים כבר תוקפים במרץ . מייקל פולן , היועץ הבינלאומי לענייני שינוי בחינוך , צופה שהתכנית " המרוץ לצמרת " ( Race to the Top ) של הנשיא אובמה תסתכם בכישלון . תכנית זו חרתה על דגלה לשפר את מצב 5 , 000 בתי הספר הכושלים ביותר של אמריקה , להסיר את המגבלות על הקמת בתי ספר בזיכיון ( charter schools ) וליישם צעדים כגון הטבות שכר לפי ביצועים כדי להעלות את איכות המורים ( . ( Fullan , 2010 לטענת פולן , התכנית מתעלמת כמעט לחלוטין מפיתוח יכולתם של מנהלי בתי ספר ושל מורים להשתפר יחד או להשתפר כמערכת . עוד הוא טוען , שהתכנית מבוססת על תאוריה שהופרכה , שלפיה אפשר לשפר את איכות המורים באמצעות מערכת תגמולים תחרותיים ( " מקל וגזר " ) , וכן על מודל ניהול לקוי ביותר , שלפיו כל מנהל אחראי לניהול היחידה שלו , יש לו מחויבות לשקיפות התוצאות , והוא מתחרה עם עמיתיו . מצב כזה יוצר שלטון היררכי שאין בו תקשורת , אין שיתוף פעולה בין הגורמים השונים , ולאנשי המקצוע אין יכולת או תמריצים לעזור זה לזה . גם דיאן רביץ ' , סגנית שר החינוך לשעבר , יוצאת חוצץ נגד " תכנית החינוך האיומה " של ברק אובמה , הגרועה בעיניה עוד יותר מקודמתה המושמצת " שום ילד לא נשאר מאחור " ( No Child Left Behind ) ( . ( Ravitch , 2010 a התכנית מקדמת בתי ספר פרטיים - מוכרים ( voucher , ( schools אף שהנתונים מראים שהישגיהם אינם עולים על אלה של בתי הספר הציבוריים , ושהם פשוט " בוררים את התלמידים הטובים ביותר בקהילות עניות " ומניחים לאחרים לדשדש ( . ( Ravitch , 2010 a בינתיים שכר המורים מבוסס על ביצועים , והתגמולים תלויים בתוצאותיהם של מבחנים מפוקפקים שאמינותם מוטלת בספק . שיטת שכר זו " ממוטטת את עבודת הצוות " בין אנשי מקצוע שהיו אמורים " לחלוק את הידע שלהם " . הרפורמה , היא מסכמת , " קטנונית , מחפשת שעיר לעזאזל , ואדישה מאוד לבעיות האמיתיות שמורים צריכים להתמודד אתן " . פרופ ' יונג צ ' או , המומחה האמריקני הבולט ביותר לרפורמות בחינוך בסין ובדרום מזרח אסיה , מציין שסין , המתחרה הכלכלית העיקרית של ארצות הברית , מבזרת את תכנית הלימודים שלה , מגוונת את ההערכה ומעודדת אוטונומיה מקומית וחדשנות . בעוד סין מבזרת וסינגפור מעודדת אקלים יצירתי המאופיין בעיקרון של " למדו פחות , למדו יותר " ,

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר