מבוא – החינוך כדיאלוג

עמוד:12

כי שמחתה עם האמת . את - כל תישא , את - כל תאמין , את - כל תקווה ואת - כל תסבול " ( " האגרת הראשונה אל הקורינתיים " , פרק י " ג , פסוקים . ( 6 - 4 הגיון האהבה הדיאלוגי של החינוך כהגיון ' חוק אישי ' : שלושת הפסוקים שלעיל נראים , לכאורה , כדיבור מוכלל - דיבור על אודות האהבה . אולם , בדיוק מפני שאין אפשרות שדיבור דיאלוגי יהיה " דיבור על " מוכלל ומנוכר , אין נקודת - המוצא של דיבור האהבה שבפסוקים אלה נקודת - מוצא של " גוף שלישי " . מה שמאפשר את האמירה הרגישה כל - כך על האהבה הוא היות הדיבור של שלושת הפסוקים הקודמים לאלה , המכוננים אותה אמירה , דיבור ב " גוף ראשון " של דובר ה " אגרת " : " אם בלשונות אנשים ומלכים אדבר ואין בי האהבה , הייתי כנחושת הומה או כצלצל תרועה . וכי תהיה לי הנבואה ואדע כל הסודות וכל הדעת , וכי תהיה לי האמונה עד כי אעתיק הרים ואין בי האהבה הייתי כאין . ואם אחלק את כל הוני , ואם אתן את גופי לשרפה ואין בי אהבה כל זאת לא תועילני " ( ההדגשות שלי - ר . ג . ; " האיגרת הראשונה אל הקורינתיים " , פרק י " ג , פסוקים . ( 3 - 1 רק ממקום מחויב שכזה ייתכן הדיבור הרגיש של פסוקים , 6 - 4 שהוא דיבור של אהבה ולא דיבור על האהבה . ה " אגרת " מדברת בבירור בשפת האתיקה הדיאלוגית . הגיון שפה זו שונה בתכלית השינוי , הן מההיגיון התאורטי המכליל והן מהגיון " הראוי " של המוסר : בבסיס שני ההגיונות האחרונים נמצא הגיון ' חוק כללי ' , ואילו בבסיס " הגיון האהבה " , בדיוק מפני שזו אינה יכולה להיות מונחית על ידי חוק כללי כלשהו , מונח היגיון של ' חוק אישי ' - ' חוק אישי ' דיאלוגי . כך מנהיר עניין זה שמואל הוגו ברגמן , בציטוט מהפילוסוף אויגן רוזנשטוק : " הדקדוק אומר לפתות אותנו , ששני המשפטים האלה : ' אני אוהב אותך ' ו ' הוא אוהב אותה' ברמה אחת עומדים , ולא כן : את המשפט הראשון מביע כל אחד מאיתנו בחינת ההעזה העצומה ביותר שאדם מעז , ואילו המשפט השני אינו אלא רכילות בטלה וריקנית . ברם , הדקדוק עושה את הצורה הנגזרת ' הם אוהבים ' לקנה המידה של הצורה הראשונית ' אני אוהב ' . הצו הקטגורי של קאנט מבוסס על החלפה דומה להזו בין ה ' אתה ' ל ' הם '" ( ברגמן , : 2007 כ " ה ) . הגיון ' החוק האישי ' של האתיקה הדיאלוגית אינו משעבד , כהגיון ' החוק הכללי ' של המדע . 1 הקטע מה " אגרת " הוא בסיס סרטו של קישלובסקי , " כחול " , הנלמד בשיעורי האתיקה הדיאלוגית של " הדמוקרטים " . בלב הסרט תפיסה הרואה את מימוש החירות כאפשרי רק כאשר הוא " בא מאהבה " . . 2 אותו צו מוסרי שבבסיסו מונח " הרצון הטוב " . ראה תת - הפרק " בין אתיקה של מוסר לאתיקה של דיאלוג " בעמוד . 11

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר