לידה כמרכז-הברחה של אנשים בגבול בריה"מ - ליטא

עמוד:10

בסיכון חמור בעיקר כשהגבול היה יציב . האשמה בבגידה או בריגול והעונש הבגד על כך היר צפויים , אבל התנועות לא נרתעו מן הסיכון הזה , למרכז פעולות ההברחה נקבעה העיר לידה , במחצית תושביה הין יהודים . אפשר להניח שבחירתה של לידה למרכד המחתרת נקבעה ב ^ ל כמה יתרונות גיאוגראפיים , דמוגראפיים ותחבורח " ם , לידה היתה העיר הגדולה ביותר והקרובה ביוחר לגבול הליטאי - רק כ -37 קיימ היה המרתק לאיישישוק , עיירה ששכנה כבר בליל 1 א , שלשם היו מגיעים האנשים לאחר חציית הגבול ; ואילו מוורונובוי - מעין סניף למרכז הבריחה - היו כי ( 2 קיימ . היתה בלי-דה תחנת - רכבת מסועפת שבה הצטלבו רכבות מכיוונים שונים , בדרך לגבול הליטאי היו עיירות וכפרים ל ^ מעטים שבהם התגוררו יהודים ( ואף כפר קטן שתושביו כולם יהודים ) וא-לה היו מסייעים באופן רציני להברחה , בסביבה היו גם יעי רות ( ואפילו ביצות ) שהקלו על העברת הגבול בחשאי . לה , כיצד נודעו במהירות שכזו יתרונותיה של ל דה , ' ומי גילה אותה , יש כמה תשובות : לפי גירסה אחת יצאה משלתת מאת מרכז החלוץ - הצעיר , סיירה מדרום לווילנה ומצאה את ט לידה " כי סוביי . לפי גירסה אחרה היה יוסף קפלן האיש ש-יי קבע את לידה כמרכז ההנרחה . הוא הכיר את העיר וסביבתה מביקוריו הקודמים בה , בפעילותו לפני המלחמה בקיני האי-זור ובמושבות - קיץ שובות הכיר יוסף בוגרי התנועה מן ח-ל * ל * * 1 c * y t עיירות , כמו * ווו ומלידה עצמה rt גם לפי עדותו השלישית של נחמיה גרוס היו כבר נציגי השומר - הצעיר בלידה לפניו , ני הוא נסע אליהם להתייעץ , לאחר שנקבע למרכז פעילת ההברחה של החלוץ - הצעיר - י ' דרור" על - ידי המרכז שלה שישב אז בלבוב , ואוליי - כגירסה שלי-לית - חברי התנועות החלוציות הלכו הפעם אחרי זרם הפלי -

קבוץ מענית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר