יציאתו של העם היהודי ממצב אין-אונים מדיני

עמוד:14

אמנם שורון זכויות הוענק בארצות אלו כביכול לגיל , * ד בהנחה שגם בוטגה במטורש שבמוקדם או במאוחר ייעשה האזרח היהודי חלק מקבוצת הרוב רט 1 ש את תרבותו המורדת . למרכיב הלאומני הצטרפו גורמים חכרתיים כלכליים . עם גידולו של התיעוש המודרני בשלל מהיהודים במידה הולכת וגוברת מעמדם הכלכלי הקודם — תפקידם כמתווכים וכבעלי " מלאכה , תחילה נדחפו יהודים רבים לשורות מעמד פועלי התעשיה החדש . רבים היגרו לאמריקה הצפונית והדרומית ובמידד . פחותה לאירופה המערבית ונם שם הפכו לחלק ממעמד הפועלים . אולם , עוד בתחילת המאה הכי הורגשה היטב מגמה הפוכה . הן בעילם הישן הן בחדש : היהודים גטו לעלות ולתפוס מקום במעמד הבינוני ובמקצועות החופשיים . בשום מקום לא הגיעו לעמדות כוח כלכליות שליטות * מעטים מאד נעשו » י ?! י תעשיה יראשי באנקים גדולים , אד בדרך כלל הם תפסו את השלבים הבינוניים בסולם הכלכלי וכאן תם באו במגע ישיר עם הצרכנים כקמעונאים וסיסונאים , ולכן הם בלטו מאוד * בוצר צירוף מיוחד במינו של רווחה כלכלית והשפעה כלכלית כביכול והיעדר כוח ממשי , לאמיתו של דבר , כתוצאה מכך נעשו היהודים מסרה טובה לתחרות כלכלית ולאיבה הנובעת מכך ובשעת משבר נוח mn מאוד להשתמש בהם כשעיר לעזאזל . התחרות הכלכלית היתה חריפה ביותר בארצות כרוסיה , פולין ורומניה , משהתםתח בהן מעמד בינוני מקומי ומצא את המקום אליו שאף תפוס בידי יהודים . אולם תפקיד השעיר לעזאזל — המבוסס על תחרות כלכלית — היה מבת חלקס של היהודים בכל אתר , אפילו באמריקה של שנות העשרים 3 והשלושים . חיטים רבים אלה של האנטישמיות המודרנית השתזרו יחד בשבאת יהודים חדשה , גזענית , שהגיעה ל ^ יאה בנאציזם . למעשה נולדה דו ? 1 לה הטטעת ל אנטישמיות " , המקובלת עלינו כיום כל כך , מהרחש הראשון של 4 שנאת היהודים הגזענית , כפי שאומר אמיל ל . פאקנהיים , המציא וילתלם מאר ( Man ' ) את המונח בשנות השבעים של המאה שעברה , בחפשו אחר ביטוי נקיי / בעל צליל מדעי , לשגאת היהודים . האנטישמיות הגזענית " היתה זקוקה למובח כזה , מאתר שהיתה בנויה על הכרה מדעית " כביכול של " התפתחות האנושות , בסלפם את התיאוריות המדעיות של דאררוין ותלמידיו בדבר התפתחות המינים ( ובעצם , עוד לפני דארווין , הרברט סםנסר למשל ) טעבו הגזענים כאילו קיים מאבק נצחי בין חברות של בני - אדם , מאבק שההכרעה בי תיפול לפי תכונות הגזע . הגזעים העליונים נרעדו להיות כובשים ושליטים והם אף ישמידו גזעים נחותים . עליונותם היתה ב ,, דמם " . רעיון ה ,, דם " כנושא הגזע היה בו סילוף של מושגים קדומים , שלפיהם היה

ספרית פועלים

מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר