יציאתו של העם היהודי ממצב אין-אונים מדיני

עמוד:11

יציאתו של העם היהודי ממצב אין - אונים מדיני במסה זו ננסה לעקוב אחרי הזרמים ההיסטוריה שהניעו תנועות לאומיות יהודיות לשאוף לכוח פוליטי הן בז 1 מצעות תניעה לאומית יהודית השואסת לעצמאות מדינית והן באמצעות קבוצות לחץ יהודיות בתפוצות-לשם כך עלינו לנתח תהילה את שורשי חוסר האונים שממנו ביקשו תנתות לאומיות אלו להימלט . נפריד , אם כן , בין השאיפה להגיע למידה של כוח מדיני ובין צדדים אחרים של המאבק היהודי — שאינם פחות חשובים . כמובן , אנו מסתכנים בקבלת תמונת מעוותת , אם נדגיש נקודות שמעצם מהותן לא הודגשו עד כה . אכן , שאיסת היהודים לכוח מדיני לא היוזה מובלטת , והרי אקשר לייחס ז « ת לנםיה היהודית המסורתית : להפחית בחשיבותו של הטח המדיני * אולם דווקא בשל הסתייגות היסטורית זו יש משבה חשיבות לכניסתם של היהודים לזירת הכוחות הפוליטיים בעולם-המונח עצמו — ומה שנגזר ממנו — כוח פוליטי או ההםך ממבו ; חוסר אובים , פירושי כאן היכולת להשפיע על החלטותיהם של אחרים , אם על ידי » יום ישיר בסאנקציות אם על ידי הבטחת יתרונות פוליטיים שמק 1 רם הוא בנכסים צבאיים , כלכליים אל בקולות בוחרים . לכן נבתק תחילה כיצד התפתח רצונם של היהודים לרכוש לעצמם כוח פוליטי וכן את הרקע לרצון זה , אחר כך נתאר בצורה מפורטת יותר את התקופה שבה המאבק על העצמאות הפוליטית הגיע לשיאו : השבים 1945 עד , 1948 בתקופה זו התבלטו ביותר המגמות שישורטטו בחלק הראשון והגיעו לפיסגתן בהקמתה של מדינת ישראל . א ידוע היטב כי מאז ימי ה « מאנציפאציה ? rp יהודים לא מעטים לשאיפות יהודיות מיוחדות וטענו למען mmm באיבטרנאציונאליזם מעורפל במקצת , אלא שהתנועות האיבטרנאציונאליסטיוח המודרניות לא נענו ; ובסופו של דבר לא ניאותו להעניק ליהודים מקום של שווים בין שווים במערכת הדברים . האנטישמיות נפוצה ביו הליבראלים בגרמניה , בצרפת ובשאר המקומית ,

ספרית פועלים

מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר