תקציר

עמוד:6

אנו מציעים לקבוע שיהיה זכאי להצביע מחוץ לשטח המדינה רק אזרח ישראלי שביום הבחירות עברו לכל היותר שלוש שנים מאז שהה בישראל 90 ימים רצופים לפחות או 183 ימים במצטבר בשנה לפחות . עוד יש להתנות את זכאות ההצבעה מחו " ל ברישום מוקדם ובהצהרת המבקש על כוונתו לשוב ולחיות בישראל . אנו מציעים כי לעת עתה ההצבעה תיעשה על ידי נוכחות פיזית של המצביע באחת הנציגויות הישראליות בחו " ל . מערכת השיקולים שתופעל בנוגע להרחבת הזכאים להצביע מחו " ל חייבת לתת את הדעת גם לסכנה המוחשית של " מדרון חלקלק " : שינוי המצב הקיים , גם אם ייעשה במידה זהירה ומאוזנת ועל פי הקריטריונים המגבילים המוצעים כאן , עלול להיות תקדים להרחבה עתידית של אוכלוסיית הזכאים לבחור מחו " ל . יש חשש ממשי שגורמים למיניהם יחתרו , משיקולים פוליטיים מפלגתיים צרים , לשנות את אמות המידה באופן שלמעגל בעלי זכות הבחירה יתווספו גם אזרחים שמרכז חייהם אינו בישראל . על מקבלי ההחלטות להביא בחשבון את הסכנה הזאת ולהעמידה כנגד העוול הנוהג כיום כלפי ישראלים השוהים זמנית בחו "ל ואינם יכולים לממש בפועל את זכותם הדמוקרטית היסודית . אם ההכרעה תצטרך להיות בסופו של דבר בין מתן זכות הצבעה גורפת לאזרחי ישראל החיים בחו " ל ובין שימור המצב הקיים — אנו ממליצים לדבוק בסטטוס קוו . סוגיית פנקס הבוחרים דיון מהותי בסוגיית הצבעת ישראלים מחו " ל לא יהיה שלם בלי שייתן את הדעת גם לסוגיית פנקס הבוחרים . זכות ההצבעה בישראל מותנת בהיכללותו של האזרח בפנקס הבוחרים , וזו נגזרת מהיות האזרח רשום במרשם האוכלוסין . סעיף 26 ( א ( לחוק הבחירות לכנסת ( נוסח משולב ( , התשכ " ט - , 1969 קובע כי " לכל מועד בחירות יוכן פנקס בוחרים , שיכלול כל אדם שביום שליפת הפנקס היה אזרח ישראלי והיה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר