תקציר

עמוד:5

תקציר בחלוקה הנוהגת היום בישראל התביעה המשטרתית מגישה כמעט 90 % מן התביעות הפליליות . כלומר — שלא כפי שנהוג לפעמים לחשוב — לא הפרקליטות היא המגישה את רוב כתבי האישום . הפרקליטות מגישה את כתבי האישום בעברות החמורות יותר , ואילו התביעה המשטרתית בעברות החמורות פחות . ואולם כפיפותה של התביעה המשטרתית למשטרה מקשה עליה להגשים את התכלית שלשמה קיימות רשויות התביעה — לייצג את האינטרס הציבורי ייצוג אובייקטיבי או מעין – שיפוטי . המשטרה — כגוף חוקר — נדרשת להשיג תוצאות באכיפת החוק , אבל בגלל הכפיפות של התביעה המשטרתית למשטרה , שהיא גוף ביטחוני היררכי , יש נטיית יתר להשיג הרשעות ובתוך כך להתעלם מטעויות ומהטיות אפשריות של הגוף החוקר , כלומר המשטרה . ממצאים המעידים על הבדלים ניכרים בין תפקוד התביעה המשטרתית לבין תפקוד הפרקליטות מלמדים ששיקול הדעת של הפרקליטות קפדני ואיכותי מזה של התביעה המשטרתית . משום כך החליטה ממשלת ישראל בשנת 2001 להביא לאיחוד בין התביעה המשטרתית לפרקליטות . למרבה הצער , החלטת ממשלה זו לא יושמה עד היום . מסמך זה ממליץ : ( 1 ) להביא לאיחוד התביעה המשטרתית עם הפרקליטות כדי להפריד בין הגוף התובע לגוף החוקר . ( 2 ) להותיר את מבנה התביעה המשטרתית כמו שהוא ולהעביר את התביעה המשטרתית למשרד המשפטים כפי שהיא . השינויים המוצעים יביאו לתפקוד איכותי יותר , הגון יותר ומקצועי יותר הן של התביעה הן של המשטרה . הם נחוצים כדי שאזרחי מדינת ישראל יוכלו להגשים את זכותם להליך הוגן .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר