פרק 1: המניעים להצטרפות לתכנית

עמוד:13

פרק : 1 המניעים להצטרפות לתכנית על לוח המודעות באוניברסיטה הייתה תלויה מודעה אחת מיני רבות , לא בולטת במיוחד , אבל גם לא דהויה לגמרי . בכותרתה בלטו המילים : “ נפתחת תכנית להכשרת מצטיינים להוראת מקצועות היהדות . המעוניינים יפנו ל ... ״ . באותיות קטנות יותר נכתב כי “ למתאימים תינתן מלגה ... ״ . סטודנטים רבים חלפו על פני לוח המודעות . רובם עברו בלי להביט עליו כלל , אחדים זרקו מבט ספק משועמם ספק מחפש משהו , ורק יחידים נעצרו , אך עיניהם התמקדו במודעות אחרות דווקא . ספק אם רבים מאלו שנעצרו שמו לב בכלל למודעה של תכנית ההכשרה להוראה . לא כן אורנה , תלמידת השנה השנייה בחוג להיסטוריה של האוניברסיטה . בחירתה בלימודי היסטוריה לא הייתה מקרית ; היא גילתה עניין רב בלימודים ובוודאי לא חיפשה תחליף להם באמצע השנה השנייה ללימודיה . ובכל זאת משהו גרם לה לעצור על יד המודעה . את תשומת לבה תפסו ארבע מילים : “ תכנית מצטיינים להכשרה להוראה״ . מה גרם לאורנה לעצור ליד המודעה בשעה שאחרים חלפו על פניה כאילו לא הייתה כלל ? מדוע עיניהם של רבים לא נתפסו למודעה , ואילו עיניה של אורנה ממש ננעלו עליה ? היכרות מעמיקה יותר עם אורנה מלמדת כי סוגיות החינוך וההוראה היו קרובות תמיד לעולמה : שנים אחדות הייתה חניכה בתנועת נוער , אחר כך עסקה בהדרכת נוער במגוון מסגרות , וגם בצבא עסקה בתפקידי הדרכה ; אבל מה שקירב אותה לדבריה יותר מכול להוראה ולחינוך הייתה אחותה , הבוגרת ממנה ב - 12 שנים ומכהנת כמורה כבר עשור : “ תמיד קינאתי בה . תמיד התלמידים היו באים אליה אחרי כמה שנים , או באים אלי ‘ תספרי לאחותך שאני ... ‘ זה , זה נורא כיף ! היא .. היא , השאירה חותם באנשים ! זה הדבר הכי כיף בעולם ! זה כיף להיות מושא להערכה אצל מישהו״ . האתגר שעמד לפני מנהלי התכנית היה כיצד להגיע למועמדים מתאימים ולפסוח על מועמדים לא מתאימים . קשה להאמין , אבל בפרסומים של תכניות אקדמיות לא מעטות אפשר למצוא את הסלוגן הזה : “ חמשת אלפים שקלים 1 בכתיבת פרק זה שותפה אורי קצין , והוא מבוסס במידה רבה על חיבורה לשם קבלת התואר ״מוסמך״ ( קצין , . ( 2003 2 על מאפייניה הכלליים של התכנית ראו בפסקאות על תכנית רביבים במבוא לעיל .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר