חדשנות, פדגוגיה והכשרת מורים – דברי מבוא

עמוד:11

בהכשרת המורים : חיזוק תפקידן של האוניברסיטאות והמכללות לעומת חיזוק תפקידם של בתי הספר . הגישה האחת גורסת שהכשרת מורים אינה יכולה להתרחש ללא הממד המחקרי והלימוד האקדמי , ואילו הגישה האחרת מבוססת על פרקטיקות יומיומיות ותומכת בהמשך המעורבות הממשלתית בתהליכי הרגולציה בהוראה . המתח בין האקדמיה לבין גורמי ממשל יוצר זעזועים בתחום הכשרת המורים ) , ( Zgaga , 2013 ואלה מתוארים בחלק מפרקי הספר . במדינות אשר מתקיים בהן שיתוף פעולה בין בתי ספר לבין מוסדות להכשרת מורים , שיתוף פעולה המתבטא למשל בכך שבתכניות ההכשרה מלמדים לא רק מרצים מהמוסד המכשיר אלא גם מורים מבתי הספר , שביעות הרצון מתהליך ההכשרה רבה יותר ) . ( Aubusson & Schuck , 2013 בבריטניה , בארצות הברית , באוסטרליה ובמדינות נוספות רווחת בשנים האחרונות התפיסה שבדומה לפרופסיות דוגמת רפואה או עבודה סוציאלית , יש להכשיר סטודנטים להוראה ולטפח מורים באמצעות גישות הכשרה קליניות . גישות אלו מדגישות את קיומה שלזיקהביןהתאוריהלפרקטיקה , ובהתאםלכךחסידיהןדוגליםבלמידהמודרכת – אישית וקבוצתית – בהנחיית אנשי מקצוע הן מהמוסד המכשיר להוראה , הן מבתי הספר ) Burn & Mutton , 2013 ; Conroy , Hulme , & Menter , 2013 ; . ( Grossman , 2010 ; McLean Davies et al ,. 2013 נוסף על הצורך להכשיר מורים המגלים מומחיות בתחומי דעת ובאסטרטגיות לניהול כיתה , בעת האחרונה גוברת הקריאה לטפח מורים המגלים מודעות חברתית ומחויבים לערכים דמוקרטיים , לצדק חברתי ולמתן הזדמנות חינוכית ראויה לכול . קריאה זו נשמעת יותר ויותר בבירור בשל הקיטוב החברתי הגובר בחברה המערבית ; חברה המתמודדת עם הגירה מסיבית לתחומיה , שמקורה בהתעצמות תהליכי גלובליזציה ) סמואלס - פרץ , . ( 2013 קנדה , המחויבות לחינוך ציבורי ולרווחה סוציאלית , כוללת בתכנית ההכשרה להוראה שלה תכנים שעניינם מנהיגות , רב - תרבותיות , סובלנות גזעית וחינוך לאזרחות ; תהליך דומה מתחולל גם באוסטרליה . בתחומי האיחוד האירופי נדונה שוב ושוב יכולתם של המורים להתמודד ביעילות עם דילמות של הוראה בסביבות חינוכיות רב - תרבותיות , מכלילות וסובלניות , לשתף פעולה עם גורמים בקהילה ובחברה כדי לסייע לרווחת הילדים ולגלות אוריינות בנושאים הנדרשים בעולם של היום ושל מחר ) . ( Aubusson & Schuck , 2013 אחת הדרישות מהתכניות להכשרת מורים היא לטפח מורים אשר יכירו במרכזיותם של דרכי התקשורת וקבלת המידע בחברה האנושית של ימינו . על מורים אלה לא רק להעריך ולשפוט מקורות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר