חדשנות, פדגוגיה והכשרת מורים – דברי מבוא

עמוד:12

מידע , אלא גם להיות מסוגלים להקנות את המיומנות הזו לתלמידיהם ) סמואלס - פרץ , . ( 2013 המכללות לחינוך בארץ נמצאות בעין הסערה של הדיון הציבורי המתוקשר באיכות המורים , בהישגיה של מערכת החינוך ובכישלונותיה . בראשית שנות השמונים של המאה הקודמת פרסמה המועצה להשכלה גבוהה ) מל " ג ) ״דגם מנחה״ ללימודי תואר ראשון בחינוך ) B . Ed . ) במכללות לחינוך . עם הזמן חלו תמורות בתפיסת ההוראה , ובשנת 2006 נערכה רפורמה נוספת בהכשרת המורים . רפורמה זו נבעה מאי - נחת מתכניות ההכשרה במוסדות האקדמיים למיניהם ומצמיחתן של תפיסות חדשות אשר למהותו של מקצוע ההוראה . אף שבמכללות לחינוך חל במשך עשור תהליך ארוך של אקדמיזציה , משרד החינוך המשיך להיות הגוף אשר מפקח עליהן ומתקצב אותן ) לעומת זאת הגוף המפקח על האוניברסיטאות הוא מל " ג , והגוף המתקצב אותן הוא ות " ת ) . ב - 2005 המליצה ועדת דוברת על רפורמה מקפת בהכשרת מורים בישראל : צמצום מספר המכללות לחינוך , פיקוח של המל " ג על תכניות ההכשרה ותקצוב של הוועדה לתכנון ולתקצוב ) ות " ת ) , ביטול התואר B . Ed . והענקת התארים B . A . ו - . B . Sc לבוגרי תכניות ההכשרה להוראה ) דרור , . ( 2008 עשר שנים לאחר פרסום המלצותיה של ועדת דוברת משרד החינוך ממשיך לפקח על כל המכללות לחינוך כמעט , וזאת אף שאלו מתפתחות מבחינה אקדמית ומעניקות לבוגרי תכניות ההכשרה גם תואר שני בחינוך ) M . Ed . ) ותואר " מוסמך בהוראה " ) . ( M . Teach בשנה האחרונה נעשו צעדים ראשונים להעברת האחריות לתקצוב המכללות לחינוך אל הוות " ת : בתחילת 2015 נחתם הסכם ל " העברתן " המידית של שתי מכללות לחינוך , ובשבע השנים הבאות ) מאז יום חתימת ההסכם ) אמורות " לעבור " כל שאר המכללות לחינוך . אף שצעדים אלה אינם משפיעים מידית על כל המכללות לחינוך , יש להם השלכות ארגוניות , פדגוגיות ואידאולוגיות . מהדברים שלעיל עולה כי במשך לא מעט שנים המכללות לחינוך נמצאות במצב " לא - נורמלי " . את התקציב לפעילותן מקצה משרד החינוך , גוף האמון על דרכי תקצוב , פיקוח וליווי של בתי ספר וגני ילדים , אך את הפיקוח על תכניות הלימודים ואישורן מבצעת המל " ג . תנאי העבודה של המרצים במכללות מבוססים על הסכמי עבודה עם ארגוני המורים , אך הקידום האקדמי שלהם הוא בהתאם לאמות המידה המקובלות בתחום ההשכלה הגבוהה . הספר מנסה לברר אם וכיצד משפיע מצב היברידי זה על נכונותן ומוכנותן של המכללות להטמיע חדשנות פדגוגית בתכניות ההכשרה או להשפיע על פיתוחה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר