חדשנות, פדגוגיה והכשרת מורים – דברי מבוא

עמוד:10

סביבו . יש אף הטוענים כי הפדגוגיה בהשכלה הגבוהה מתקיימת בזיקה לסביבה . זיקה זו מתבטאת בקשר בין תחומי דעת , בפיתוח ומחקר , בתכנית למידה גמישה , ביזמות ומעורבות של האקדמיה בקהילה ובמגמות של אינטרנציונליזציה במוסדות להכשרה גבוהה ) . ( Kettunen , 2011 יחסי גומלין מעניינים בין האקדמיה לסביבתה מתוארים בשער הרביעי בספר , שער שפרקיו בוחנים את החדשנות הפדגוגית בתכניות הכשרה למקצועות אחרים הנלמדים באקדמיה ) סיעוד , משפטים , עבודה סוציאלית , רפואה ) . חדשנות פדגוגית ומתחים בהכשרת מורים חדשנות בהכשרת מורים היא חוליה מקשרת בין חדשנות במוסדות להשכלה גבוהה לבין חדשנות בהוראה ובלמידה בבתי ספר , שכן הכשרת מורים נעשית במוסדות להשכלה גבוהה ומיועדת להכשיר אנשי מקצוע למערכת החינוך . השיח על אודות הכשרת מורים בישראל , כמו גם ברבות מהמדינות בעולם , מתאפיין בשנים האחרונות בביקורת שמקורה הוא חוסר נחת מהמצב הקיים . מחקרים ודוחות בנושא הכשרת מורים ברחבי העולם חושפים אי - שביעות רצון מרמתם של בוגרי תכניות ההכשרה האלו ) . ( Aubusson & Schuck , 2013 נושאים אחדים מצוינים שוב ושוב בביקורת על הכשרת המורים : חוסר במורים איכותיים המסוגלים לתפקד היטב במצבים מורכבים בכיתות ; מבנה הכשרה שאינו תומך בהצמחת מורים אשר יוכלו לעניין ולאתגר תלמידים מצטיינים ; הכנה לא מספקת של הסטודנטים להוראה למורכבות הלימודית , החברתית והתרבותית בכיתות ; וקושי לספק מענה לצורך הדחוף במורים מוכשרים בתחומי דעת מסוימים , בעיקר מתמטיקה ומדעים ) . ( U . S . Department of Education , 2011 העמימות אשר לדרך הנכונה להכשיר מורים ראויים הצמיחה מגוון של מסלולי הכשרה שאינם זהים בהיקפם ובמשכם , ולעתים פועלים זה לצד זה . בפינלנד יש מסלול הכשרה להוראה שהלימודים בו נמשכים לא פחות מחמש שנים ; לבוגרים מוענק תואר שני , ומחקריהם מהווים את הבסיס לפעילות הוראה אוטונומית , רפלקטיבית ומתפתחת ) בק , ; 2013 סאלברג , . ( 2015 במדינות אחרות משך הלימודים במסלולי ההכשרה להוראה נע בין כמה שבועות לשנתיים , והתכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון . ההבדלים בין מסלולי ההכשרה נובעים גם מלחצים פוליטיים של מקבלי החלטות . הללו מבקשים לשפר את הכשרת המורים , אך בד בבד לפקח על תהליכי ההכשרה המתבצעים במוסדות האקדמיים ) Aubusson . &( Schuck , 2013 מגמות מנוגדות אלו מבטאות את המתח בין הגישות הקיימות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר