חדשנות, פדגוגיה והכשרת מורים – דברי מבוא

עמוד:9

מוסדות להשכלה גבוהה בספרות המחקר נטען כי מוסדות להשכלה גבוהה הם ארגונים בעלי מהות ערכית אשר ממלאים תפקידים חברתיים מסורתיים ) . ( Hartley , 2009 המבנה המערכתי של מוסדות אלה רופף , והם מתאפיינים בתרבות ארגונית קולגיאלית ; מתקיימים בהם תהליכים מורכבים של קבלת החלטות , והמטרות שלהם עמומות . יש המגדירים אותם כ " עסק בשל " ) – ( mature enterprise ותיק , מתנגד לסיכון ולשינוי , שבע רצון מעצמו ) . ( White & Glickman , 2007 בדרך כלל שינויים במוסדות להשכלה גבוהה הם אטיים , פוליטיים ומורכבים יותר מאשר בארגונים אחרים ) עסקיים , מסחריים , תעשייתיים ) , וההשפעה של כוחות חיצוניים עליהם היא פחותה ) . ( Kezar , 2011 כוחות התמד והסתגלות לשינויים מתקיימים במוסדות להשכלה גבוהה זה לצד זה , ושניהם מתעמתים עם כוחות חיצוניים החותרים להגדרות חדשות ולשינויים . החשש מפני איבוד יוקרתם ופיחות במעמדם עקב התרחקות מן התפקידים החברתיים המסורתיים , יכול לגרום להימנעותם של הארגונים האלה מעריכת שינויים משמעותיים . הדילמה הזו , בין שימור המסורת לבין צווי המודרניות או הקונפליקט בין עבר לעתיד , מביאה לכך ששינויים במוסדות להשכלה הגבוהה מהווים מושא לעיון ולמחקר ייחודי ) . ( Gumport , 2000 ; Kerr , 1987 ; Vaira , 2004 בד בבד תהליכי גלובליזציה מואצים , שינויים תרבותיים - חברתיים והתגברות ההפרטה של מערכות חינוך גורמים לחיזוק ההשפעה ה " שיווקית " לחדש ולשנות . המוסדות להשכלה גבוהה מנסים להתאים את עצמם לתנאים החדשים . עליהם לשרת קהלים רחבים מאוד בתחום תחרותי , ולפיכך התכניות הנלמדות בהם מגוונות ביותר ומנסות לענות על הדרישות הגוברות ליצירתיות ולחשיבה מסדר גבוה של בוגרי התכניות . רבות נכתב על אודות ההכרח לשנות את מערך ההשכלה הגבוהה ) להנהיג בה חדשנות בתכניות לימודים , בדרכי הוראה ובדרכי הערכה , להגביר את היעילות הארגונית בנושאים דוגמת מנהל וניהול תקציבי וכן הלאה ) בעידן הדורש שקיפות , אחריותיות , יעילות והיענות לצרכים חברתיים משתנים ) . ( Gibson , 2010 ; Spring , 2008 ; Westera , 2004 ; White & Glickman , 2007 התהליכים המתרחשים כיום במערכת ההשכלה הגבוהה מתאפיינים בבחינה מחודשת של תחומי הדעת – שילוב ביניהם ויצירה של דיסציפלינות היברידיות , כמו גם הוראת תחומי דעת חדשים ותכניות אשר לא היו קיימות בעבר . שינויים אלה מבטאים את השפעת החברה והסביבה על המתרחש באקדמיה , השפעה אשר במובן מסוים מנתצת את האתוס של מגדל שן אקדמי המנותק מהנעשה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר