ראשית

עמוד:8

הדיגיטלית על התרבות בכלל ועל מערכת החינוך בפרט והצגת ‘ מיומנויות המאה ה - – ׳ 21 כישורים שמערכת החינוך צריכה להקנות לתלמידים בעידן המידע . עניינו של השער השני , למידה חד - סטרית , הוא הצגת דרכי הוראה שונות שעיקרן העברה חד - סטרית של מידע ממקור בעל ידע ( מורה , ספר , מאגר מידע ממוחשב וכיוצא בזה ) אל הלומד , שאמור לקלוט , להבין ולהטמיע את המידע שנמסר לו ולהפוך אותו לידע . נושא השער השלישי , למידה אוטונומית , הוא אסטרטגיית הוראה המביאה את התלמיד לידי למידה עצמאית , שראשיתה בסקרנות או ברצון של הלומד לפתור בעיה שאין לה פתרון מידי ולהתמודד עם דילמה . הלומד צריך לנווט את דרכו בים המידע , לחקור , לסווג , לסנן , להעריך מידע , לארגן אותו מחדש , להסיק מסקנות מבוססות ולהציג אותן בבהירות . השער הרביעי יוחד לאסטרטגיה של למידה שיתופית , שבה כל אחד מן השותפים תורם את הידע שלו , את כושר החשיבה ואת היכולת שלו לאתר מידע , לנתחו , לארגנו , לעמת אותו מול ידע ומול תפיסות של אחרים ולבנות יחדיו תובנות חדשות . הדרכים למימוש כל אחת מאסטרטגיות הלמידה המפורטות בשערים השני , השלישי והרביעי מוצגות באמצעות דרכי הוראה ולמידה , ויש עוד רבות מהן שלא פורטו . החלוקה הזו של אסטרטגיות ההוראה לשלושה שערים שונים נוחה לצורך הצגת הדברים , אבל במציאות הפדגוגית כמעט אי אפשר וגם לא רצוי להפריד ביניהן . אין למידה עצמאית שאינה משלבת בתוכה נגזרות של למידה חד - סטרית ומפגשים של שיתוף עם אחרים ; אין למידה שיתופית ללא קטעים שבהם כל אחד מהשותפים מתמודד בעצמו עם מידע או קונה מידע ממקור חיצוני . חלוקת הפרקים בספר אינה מבקשת לבדל ולהפריד בין אסטרטגיות הוראה שונות , להפך , מטרתה להציג קשת אחת רבת גוונים של פדגוגיות שצריכות להשתלב זו בזו , להתאים זו לזו ולהעשיר זו את זו . לכן , בשער האחרון , שילוב אסטרטגיות בהוראה ולמידה , מוצגת גישה כזו , אחת מיני רבות , של שילוב אסטרטגיות שונות בתהליך ההוראה והלמידה . אנו מקווים שהספר הזה יעשיר גם את קוראיו ויעודד אותם לגוון את ההוראה שלהם בסוגים שונים של אסטרטגיות הוראה , זו תכלית הספר . חד הוא אם הגיוון הזה ייעשה באמצעות טכנולוגיות או בלעדיהן . אמנם כל פרקי הספר כורכים טכנולוגיות באסטרטגיות השונות של ההוראה , זאת משום שהטכנולוגיות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר