הדגשים שונים בתהליך הוויסות

עמוד:13

מחפשת אחר ידע שיש לה בנושא , מגבשת את האסטרטגיה היעילה ביותר לפעולתה ומפקחת על התקדמותה . אם היא נתקלת בקושי כלשהו , היא מגיבה על ידי שינוי המטרות או שינוי של האסטרטגיות שהיא מפעילה . הוויסות מתבצע בעקבות משוב פנימי שנותן לה הפיקוח העצמי שהיא עושה על התהליכים ועל התוצרים שלה ) . ) Winne , 1995 לפי גישה זו , לומדים יעילים יוצרים לעצמם מנגנון של משוב פנימי קבוע , המבוסס על קריטריונים להצלחה . במקביל הם ערים גם למשוב חיצוני של מורים , עמיתים וחומר הלימוד ) . ) Butler & Winne , 1995 הגישה המדגישה את המרכיב המוטיבציוני הגישה המוטיבציונית מדגישה את חשיבותם של המרכיבים המוטיבציוניים בביצוע של תהליכי הוויסות . לטענת חוקרים אלה , העובדה שיש ללומד ידע מטה - קוגניטיבי ומיומנויות אינה מבטיחה שהוא גם ישתמש בהם . חלק חשוב של הוויסות תלוי ברצון של הלומד לכוון את עצמו למטרה ולשמור על המאמץ הלימודי הנדרש מול אתגרים , קשיים ועייפות . מכאן עולה המסקנה שאי - אפשר להניח את המוטיבציה לוויסות כמובנת מאליה , וצריך להשקיע מאמץ בפיתוחה ובעידודה ) . ) Schunk , 1995 ; Boekaerts , 1995 החוקרים מדגישים כי הוויסות מורכב מתהליכים הדורשים מעורבות אקטיבית של הלומד : הפעלה של אסטרטגיות מטה - קוגניטיביות לשם תכנון , עיצוב המחשבה ופיקוח , שליטה במאמצים שדורשת המשימה וביצוע בפועל של אסטרטגיות קוגניטיביות בלמידה . הביצוע של תהליכים אלה דורש מעורבות ומאמץ רב , ולכן תלוי במוטיבציה שמגייס התלמיד . המוטיבציה מושפעת מהציפיות של התלמיד ביחס ליכולתו למלא את המשימה , מהערך שהוא מייחס למשימה , מהמטרות שלו וממצבו הרגשי . לטענת חלק מהחוקרים , לתפיסת ה " עצמי “ של הלומד יש חשיבות רבה בקידום המוטיבציה לוויסות , שכן תפיסתו הסובייקטיבית של הלומד , המורכבת מהאמונות שלו ביחס לעצמו ולסביבתו , תשפיע על איכות ביצועיו ) . ) McComb , 1989 הגישה המדגישה את ההקשר החברתי והסביבתי הגישה החברתית מייחסת חשיבות לפן החברתי של הוויסות ולסביבה שבה הוא פועל . צימרמן , שהוא חוקר מרכזי בתחום הוויסות העצמי , מציין שהוויסות מושפע

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר