מבוא

עמוד:8

חרדה ותחושה של חוסר שליטה . מטרת ספר זה היא לעזור למורים בסיוע לכותבים מתקשים אלה . הספר האתגר שבהבעה : תהליכי ויסות ואסטרטגיות בכתיבה עוסק באבחון תהליכי הוויסות והאסטרטגיות שהתלמיד מפעיל כשהוא כותב , ובהוראה של תהליכים אלה , התומכים ומסייעים במלאכת הכתיבה . המורה או המאבחן שיודרכו על ידי הספר ילמדו לאתר את מצב הכתיבה של התלמיד ולהתאים לו כלים שיעזרו לו לשפר את כתיבתו . במהלך השנים הוזנח הנושא של הוראת הכתיבה , ועל כן נוצר צורך אמתי להציע למורים ולמאבחנים כלים שיאפשרו הוראה מושכלת בתחום זה . בבסיס הספר ניצבת האמונה שהיכרות עם תהליכי ויסות עצמי בכלל ואסטרטגיות למידה בפרט צריכה להיות מאבני היסוד של הכשרת המורים . הוראה המבוססת על הקניית תהליכי ויסות ואסטרטגיות תאפשר לעודד את הלמידה העצמית ותעזור ללומד לפעול באופן מבוקר , תוך הפעלת מודעות לעצמו , לסביבה ולמשימה . במחקרים רבים נמצא שקיים קשר הדוק בין תחושת מסוגלות ומוטיבציה ללמידה ולכתיבה לבין ההפעלה של תהליכי ויסות עצמי ואסטרטגיות הולמות . הספר מציע למורה או למאבחן כלי אבחון פרטני המאפשר לאתר את תהליכי הוויסות והאסטרטגיות שהתלמיד מפעיל בכתיבה ואת התהליכים שחסרים לו . הכלי האבחוני הוא כלי ייחודי משום שהוא מציע בדיקה של תהליך הכתיבה עצמו , ולא רק של התוצרים של התלמיד . לכלי שלושה מרכיבים : תצפית על תלמיד המבצע משימת כתיבה , ריאיון עמו הנערך מיד לאחר הכתיבה וניתוח של תוצר הכתיבה . הריאיון מאפשר לתלמיד לשחזר באופן אותנטי את התהליכים שהפעיל בזמן הכתיבה . הכלי נוסה במהלך השנים האחרונות הן בהקשר מחקרי והן בהקשר אבחוני - הוראתי והפיק תוצאות טובות מאוד . במקרים שבהם לא ניתן להשתמש בכלי באופן פרטני , מוצעת למורה חלופה של קריטריונים לאבחון ודרכי פעולה שיאפשרו לו להעריך את רמת הכתיבה של הכיתה ולהתאים לתלמידיו אסטרטגיות הולמות . בנוסף לדרכי אבחון יש בספר הדרכה כיצד ללמד אסטרטגיות התומכות בכתיבה ותהליכי ויסות בכתיבה . הוראת האסטרטגיות משולבת בתהליך חינוכי המפתח את הלמידה העצמית של התלמיד ואת תפיסת הכתיבה ככלי משמעותי עבורו . תהליך ההוראה המוצע בזאת מאפשר למתכשרים להוראה ולמורים להתנסות בעצמם באסטרטגיות ובתהליכי הוויסות שהם עומדים להקנות לתלמידיהם .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר