מבוא

עמוד:7

מבוא ספר זה עוסק בקידום ההבעה בכתב של ילדים ובני נוער . צעירים בקבוצות גיל אלה מתבטאים בכתב בהקשרים שונים של חייהם . הם כותבים פתק לחבר , שולחים מכתב לאהוב , מתכתבים בדואר אלקטרוני וגם כותבים בתפקודם כתלמידים : עונים לשאלות המורה ומגישים חיבורים ועבודות . לפעמים הם גם כותבים יומן אישי ואפילו שירים למגירה . פעילויות הכתיבה מאפשרות לצעירים לבטא את עצמם , ליצור תקשורת , לחשוב , לעבד ולשמור רעיונות ומידע ולתפקד בבית הספר ובחברה הסובבת אותם . כל ההקשרים הללו מעידים על החשיבות הרבה שיש לכלי של הכתיבה בחייהם , ועל הצורך להפכו לכלי שימושי , ידידותי ונגיש - כלי הנתפס בעיניהם באור חיובי . הכתיבה היא תהליך מורכב ובעל פנים רבות . ראשית , הכתיבה היא פעילות של בניית משמעות תוך תרגום רעיונות לשפה הכתובה . במסגרת פעילות זו נדרש הכותב לשמור על חוקי הלשון , על חוקים תרבותיים ועל נורמות סגנוניות . שנית , הכתיבה היא תהליך קוגניטיבי של פתרון בעיות . במסגרת פעילות זו על הכותב להפעיל אסטרטגיות מתאימות שיקרבו אותו למטרות שברצונו להשיג במהלך הכתיבה ועליו לבדוק כל הזמן את מידת התקדמותו לעבר יעדיו . שלישית , הכתיבה היא גם תהליך תקשורתי . היא מתרחשת בהקשר חברתי של כותבים וקוראים המנהלים ביניהם דיאלוג על משמעויות . ההקשר החברתי והתרבותי משפיע באופן משמעותי על דרך ההתבטאות של כותב . מלאכת הכתיבה היא תהליך מורכב , ולא כולם מתמודדים עמה בקלות . אלה הנחשבים לכותבים טובים ניגשים למלאכת הכתיבה עם מטרות ברורות , מסוגלים לתכנן מראש ולהעביר מסרים בצורה מאורגנת , תוך התייחסות לנמענים ולמאפייני השפה . כתוצאה מכך הטקסט שלהם עקבי מבחינת הנושא והרעיונות . כותבים אלה מרגישים עצמם בעלי יכולת כתיבה , מודעים לחשיבותה של הכתיבה ככלי תקשורת וככלי לחשיבה עצמית וניגשים לכתיבה עם ציפיות חיוביות וחרדה מועטה . עם זאת עבור רוב הכותבים הכתיבה היא תהליך קשה , ולעתים - מעורר חרדות . תלמידים ומבוגרים מתקשים להעביר את המסרים שלהם באמצעותה , מגלים חולשה במיומנויות השפה וקושי בתכנון ובתיקון . הכתיבה מעוררת בהם

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר