פרולוג

עמוד:14

כך מארג ייחודי שהוא בו - זמנית אישי , ייחודי ומשוקע תרבותית . זהו הפאזל שקוראי הספר מוזמנים להרכיב בעצמם . איך מאורגן הספר ? הספר מאורגן לפי פרקים , ומלבד הראשון והשני - אין הכרח לקרוא בו בסדר שאני בחרתי . הפרק הראשון מציג את יסודות העבודה בסדנה ומפרט מגוון החלטות פילוסופיות ורעיוניות העומדות מאחורי העשייה . הקוראים מוזמנים לעיין בהחלטות אלו ולהחליט בעצמם מה מתאים לאופן פעולתם . הפרק השני מציג רעיונות על תהליך הקריאה והשפעתם על דרכי הדיון בסדנה . אחרי שני אלו - ארבעת הפרקים הבאים מציגים בכל פעם משימת כתיבה אחת מזווית ראייה אחרת . כל פרק כולל רקע עיוני היכול לעורר שאלות והרהורים על אופי הפעולה שהמשימה מזמינה , מספר דוגמאות שלוקטו בסדנאות ואפילוג מסכם . כל אחד מפרקים אלו מאורגן סביב נושא מרכזי אחר , הפותח היבט סימבולי ומזמין עולם עשיר של התייחסויות לסוגיות של בניית משמעות . הפרק השלישי עוסק במושג " אקראיות " ובשימוש במילה " מפתח " והשלכותיה בארגון הטקסט ועולמו . הפרק הרביעי עוסק במעמדם של הורוסקופ , מזלות וגורלות כמניע לחקירה של דרכים ליצירת סדר וסיבתיות בעולם הנרטיבי והמדעי במקביל . הפרק החמישי מזמין התמודדות עם טקסט קנוני ומתמקד במוטיב מגדל בבל ובפרשנויותיו הרבות , הן בממד החברתי והן בממד התוך - אישי . הפרק השישי דן בתיאור מקום ובמעבר בין עולם מוחשי וקדם - סימבולי לעולם מאורגן על ידי השפה המופשטת . הכוונה בפרקים אלו איננה להקיף נושא בשלמותו , אלא להציע בכל פעם זווית אחרת ככניסה לטקסט והבנת ארגונו . ניתן , כמובן , לנסח שאלות אחרות , לסרטט זוויות ניתוח שונות וכך לרענן את המבט על הכתוב . הפרק השביעי הוא פרק סיכום המתמקד בדרכי ההנחיה ובתרומתה של הגישה המתוארת בספר לעיצוב הסובייקטים כ " תוצר לוואי " של מעשה הכתיבה . הכתיבה בסדנה מאפשרת תהליך אישי וגם קבוצתי של התפתחות , למידה וצמיחה . אף על פי שמוקדי העניין משתנים ואין רצף נראה לעין בין המשימות , אופן הדיון המעמיק והמעגלי מאפשר הצטברות של תובנות והתנסויות וכן פיתוח של יכולת הקשבה , ניתוח וזיהוי רשתות של מובן .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר