מבוא לספר: מחשבה מתקתקת

עמוד:13

מבוא לספר : מחשבה מתקתקת ג ' ון דיואי הוא אחד מחשובי ההוגים בתחום החינוך במאה העשרים . הנושאים בהם עסק מרובים ומגוונים . את המרכזיים שבהם , הנוגעים להגותו החינוכית , פרסם דיואי בספר דמוקרטיה וחינוך , שתורגם לעברית בהוצאת מוסד ביאליק והוא נגיש לקורא העברי . בספר זה נביא כמה מהעקרונות המרכזיים של דיואי , ובעיקר את אלו הנוגעים למושג הניסיון שלו . מושג הניסיון של דיואי מאפשר להבין מספר עקרונות מרכזיים בתורתו . הראשון שבהם הוא שהחינוך הוא תהליך הצמיחה וההתפתחות של האדם , ושתהליך החינוך נמשך כל עוד האדם מתפתח . השני הוא מהותו של תהליך החינוך כתהליך של ניסוי ותעייה . השלישי הוא החשיבות המרכזית של הרלוונטיות של הנושא הנלמד לחייו של הלומד . הרביעי הוא הקשר שבין מושג ההבנה לבין היכולת לפעול בעולם בעזרת ההבנה . החמישי הוא הקשר שבין פיתוח יכולות הלמידה לבין ההסתגלות לעולם משתנה . העיקרון השישי שמושג הניסיון של דיואי מאפשר להבין הוא מהותה של הדמוקרטיה וחשיבותה לאדם המתפתח . ששת אלו היו למושגים מרכזיים בכתביו של דיואי , ונדון בהם לאור טיפולו במושג הניסיון . בפרק הראשון נציג את מושג הניסיון של דיואי , באופן נאמן לתורתו . פרק זה יכול להוות טקסט לימודי לפרחי הוראה שמתבקשים להכיר את הגותו של דיואי , וספר הדרכה להורה המבקש לטפח את יכולות החשיבה והמעשה של ילדיו , תחת השחיקה שכופה מערכת החינוך על יכולות אלה . חוסר נחת פיזי ואינטלקטואלי , עניין ומטרות יוצגו בפרק זה כמניעים של התפתחות הניסיון . בפרק השני נבקר מעט את תפיסתו של דיואי ונציע נדבך נוסף שהולם את מושג הניסיון שלו , משלים אותו ומהווה מעין פתרון לבעיה שעולה

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר