מבוא

עמוד:9

מבוא במשך אלפי שנים היה לימוד ספרי המקרא נחלתם של מאמינים , אשר קראו ולמדו אותם ככתבי קודש שמקורם אלוהי . ללימוד זה , למסקנותיו ולתוצאותיו , נודעה חשיבות רעיונית ומעשית עצומה . במהלך הדורות , התגבשה השקפת עולם הגורסת שלימוד זה כרוך במחויבות מוחלטת של הלומד לשלמותו של הטקסט הנתפס כקדוש , וככזה הוא אמור להיות נטול פגמים העשויים לאפיין כל חיבור אנושי . כבר במקורות חז " ל ובכתבי חכמי ימי הביניים ניתן למצוא ביטויים של חשיבה ביקורתית לגבי חיבור ספרי המקרא כגון בפירושי הראב " ע , ר ' יהודה החסיד ועוד , אך לא היה בניצנים אלה כדי לערער את עיקר הנחות היסוד של המסורת ביחס לספרי המקרא , למוצאם , להיווצרותם ולמסירתם . הופעתו של המחקר הביקורתי של המקרא במאה השמונה עשרה גרמה לזעזוע בעולם המסורתי של לומדי התנ " ך . לראשונה נעשה שימוש שיטתי בכלים מחקריים מדעיים בגישה אל המקרא . לראשונה הוצגו גישות ומסקנות שיטתיות בנוגע לחיבורו של הטקסט — גישות שסתרו את הנחות היסוד התמימות של הלומדים בני כל הדורות שקדמו לכך . חידוש זה חייב התמודדות של המאמינים , שנחשפו לכוחו של המחקר המקראי והבינו את האתגרים שמחקר זה מציב לפתחם . המאמינים הנבוכים התמודדו עם אתגרים אלה בדרכים שונות . חוגים מסוימים בחרו להתעלם מממצאי המחקר , או לבטלם מכול וכול , תוך הטלת דופי בעולם המדע וזלזול במחקר המדעי בכללותו . אחת מתוצאותיה הקשות של התגובה השמרנית הקיצונית הזאת לאיום ולאתגר היתה השלילה הגורפת את ההשכלה והקמת חיץ בין הפלג של היהדות שנודע לימים בשם היהדות החרדית לבין העולם התרבותי שמסביב , בלי כל רצון או יכולת להבחין בין הטוב והרע שבו . מן העבר השני התבצרה הגישה שלפיה נאורות והשכלה מחייבות את עזיבת הדת , או לכל הפחות רפורמה משמעותית שלה . דגם שלישי של התמודדות , שהתפתח בעיקר במרכז אירופה במאה התשע עשרה , בחר ללמוד את ממצאי המחקר , לברור מתוכו את מה שניתן לדעתו לקבל מבחינה אמונית , ולשלול את הטענות שנראו סותרות את האמונה כפי שהגדירו אותה הם עצמם , בכלים של המחקר . דוגמת מופת לדרך פרשנות שכזאת ביקש להציב הרב דוד צבי הופמן בפירושיו לתורה ובכתביו האחרים . לגישה זו היו תומכים לא מעטים , אך היא ספגה ביקורת משני כיוונים : העולם החרדי התנגד לכל מגע עם ההשכלה והמדע , והעולם המדעי חשד ביושרה האינטלקטואלית של מי שניגשים לפרשנות המקרא עם דעות קדומות אמוניות המצמצמות את חופש החקירה . דגם ההתמודדות הזה , של קבלה מוגבלת של ממצאי המדע תוך דחייה של ממצאים שאינם מתיישבים עם הנחות אמוניות , הולך ומתרווח בהוראת התנ " ך בחוגים דתיים מודרניים גם בזמננו . דגם רביעי , שלא בא עדיין לכלל ביטוי נרחב בתוך הציבור האמוני , אף שיש לו מהלכים חשובים בדורות האחרונים בין הוגי הדעות ובקרב אנשי מדע דתיים , הוא דגם המוכן להודות בתקפותן של השאלות . לצד קבלת השאלות שמציב חקר המקרא מקבל דגם זה גם את הנחות היסוד הרציונאליות הנדרשות כדי לענות לשאלות הללו , מבלי לראות בכך ערעור של האמונה בה ' , בקדושת המקרא , ובמחויבות לקיום המצוות ולהלכה . גישה זו אינה עוסקת באופן ישיר בביקורת המקרא אלא מניחה מראש את האפשרות לעסוק במחקר המדעי מבלי להטיל הגבלות על המסקנות שמותר להגיע

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר