שיטת המחקר

עמוד:10

משתנים תלויים חוסר מעש . נבדק באמצעות שאלה על העיסוק הנוכחי של הצעיר . חמש אפשרויות הוצגו למרואיינים : = 1 עובד = 2 לומד במכללה / באוניברסיטה = 3 עובד ולומד כלי המחקר מטרת השאלון שנבנה במיוחד הייתה למדוד את חוסר המעש . הקריטריונים שנבחרו היו אלה : הסיבות לחוסר המעש . חוסר מעש בעבר . אינטראקציה עם הרוב היהודי . שליטה בשפה העברית תמיכה משפחתית להשתלבות בשוק העבודה . נתונים דמוגרפיים של הנבדק ושל המשפחה הגרעינית . השאלון חובר על בסיס ספרות המחקר העוסקת בכל אחד מן התחומים המפורטים וכן על בסיס ניתוח התמות העיקריות שעלו מתוך המחקר האיכותני שקדם לביצוע הסקר ( לתוצאות ממצות של המחקר האיכותני ראו נספח . ( 1 השאלון נכתב בערבית ותורגם לעברית . הוא כלל 106 שאלות פתוחות וסגורות , עבר עריכת לשון מקצועית ( בשתי השפות ) והועבר בערבית כמחקר חלוץ ( פיילוט ) בקרב קבוצת צעירים ערבים כדי לבדוק מהימנות ותקפות ( לשאלון המלא בערבית ובעברית ראו נספח . ( 2 שיטת המחקר בשנת 2015 ערכנו סקר בקרב 442 צעירים ערבים ( מוסלמים ונוצרים ) בני . 23 - 19 אוכלוסיית המחקר נגזרה מנתוני סקר כוח אדם של הלמ " ס לשנת . 2011 הדגימה התבססה על דגימת שכבות פרופורציונלית אקראית , כלומר הקבוצות נדגמו מקרית בהתאם לחלקן היחסי באוכלוסייה ועל סמך חלוקה לפי מחוז ( צפון , מרכז , דרום ) ומגדר . סוקרי מכון טל דור התקשרו למשקי בית ערביים על פי המדגם שהתקבל . ההתקשרות נעשתה לקווי טלפון נייחים וניידים בשעות . 21 : 00 - 16 : 00 מילוי השאלון ארך כ – 30 - 25 דקות . במדגם הראשון התקבל שיעור נמוך מאוד ( 20 % ) של חסרי מעש בגלל הקושי לראיין נשים , ולכן שיעורן במדגם ( כ – % 30 ) היה נמוך משיעורן באוכלוסייה . הסיבוב השני של הראיונות כוון רק לחסרי מעש ( ששאלת הסינון בו הייתה חוסר מעש ) , ומכאן עלה הצורך בשקלול הנתונים שהתקבלו על פי המשתנים סטטוס תעסוקתי ( עובד / לומד , עובד ולומד , חסר מעש ) ומגדר .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר