|
עמוד:6
הדרושה במקצוע שהוא מועסק בו . מחקרים שבחנו את הסוגיה הזאת בארצות הברית ובאנגליה קשרו בין שייכות לקבוצת מוצא לבין מצבי אי – הלימה אלו ומצאו ששייכות לקבוצת מיעוט מעלה את הסבירות להיות בעל השכלת יתר ( Battu and Sloane , . ( 2002 ; Lindley , 2009 ; Nielsen , 2011 מגוון גורמים כמו אפליה סטטיסטית ( אפליה המבוססת על הדעה בקרב מעסיקים שעובדים מקבוצות מיעוט נוטים לפרודוקטיביות נמוכה יותר בשל מאפיינים ייחודים להם ) ומבנה תעסוקתי שונה זוהו כסיבות האפשריות לתופעה ( . ( Battu and Sloane , 2002 השכלת חסר מוגדרת בדרך כלל כמצב חיובי , מאחר שמשמעה הוא שהפרט היה צריך לצבור פחות הון אנושי מהנהוג כדי להגיע לתעסוקתו ( Alpin , Shackleton , and . ( Walsh , 1998 ניתן להגדיר זאת גם כך : פרטים בעלי השכלת חסר הצליחו למעשה לבצע ניעות ( מוביליות ) חברתית חיובית , יחסית להשכלתם , בשלב מאוחר במערכת הריבודית — במעבר שבין רכישת השכלה למציאת תעסוקה מכניסה . השכלת יתר היא חיסרון מעצם היותה הופכית להשכלת חסר — מצב שבו הפרט התקשה למצוא תעסוקה המתאימה להשכלתו ועל כן נאלץ להסתפק בתעסוקה הדורשת על פי רוב רמת השכלה נמוכה משלו . כך למשל , מחקרים מצאו שכאשר משווים את ממוצעי השכר של פרטים בעלי אותה רמת השכלה , הפרטים מתוכם שהשכלתם הולמת את המקצוע שהם עוסקים בו נהנים מתוספת בהשוואה לפרטים בעלי השכלת יתר ( . ( Buchel and Mertens , 2004 הסיבה לכך פשוטה — לפרטים אלו אותה רמת השכלה , ועל כן המשמעות של השכלת יתר היא שבעליה מועסקים לרוב במקצועות יוקרתיים פחות , המניבים , בממוצע , שכר נמוך יותר ( כלומר , משלמים קנס ביחס לממוצע של רמת השכלתם ) . ואכן השוואה בין ממוצעי השכר של פרטים המועסקים באותו מקצוע , אך מובחנים במצבי האי – הלימה של השכלתם ( כלומר , מדידת " הקנס התוך – תעסוקתי " , או הקנס של פרט על השכלת יתר ביחס לממוצע השכר בתעסוקה שבה הוא עובד ) העלתה כי בעלי השכלת יתר נהנים מתוספת בשכרם בהשוואה לבעלי ההשכלה המתאימה למקצוע . הסיבה לכך היא הבונוס הניתן על ידי המעסיקים על פרודוקטיביות גבוהה יותר של המשכילים יותר ( . ( Hartog , 2000 היבט נוסף המצריך את התייחסותנו ומוסיף מורכבות לסוגיה הוא ההבנה שההשפעה של השכלת יתר או השכלת חסר על השכר עשויה להיות שונה בקבוצות מוצא שונות ( . ( Chiswick and Miller , 2009 ; Lindley , 2009 כלומר , נוסף לשאלה הנוגעת לפערים בין קבוצות המוצא בשכיחות של השכלת יתר או חסר המשפיעים בממוצע על השכר , חשוב לשאול גם אם ייתכן שמצבי האי – הלימה משפיעים השפעה שונה על השכר בתוך קבוצות המוצא השונות . מחקר שנערך באנגליה , למשל , מצא כי ההחזר הכספי שמקבלים פרטים המשתייכים לקבוצות מיעוט על היותם בעלי השכלת יתר ( לאחר פיקוח על המבנה
|
|