א. מבוא

עמוד:5

א . מבוא חיבור זה עוסק במופעים של התנ " ך על הבמה הישראלית אגב דיון בפוטנציאל של עיבודים תאטרוניים הנסמכים ישירות על טקסטים תנ " כיים לחשוף , להציג ולהשמיע קולות מודרים וזהויות של ה " אחר " בחברה . מאמר זה מחבר אפוא בין שתי זירות תרבותיות חשובות בחברה הישראלית : התנ " ך כטקסט מכונן של התרבות והזהות הישראליות מזה ומרחבי ביטוי אמנותיים העוסקים בסוגיות של זהות וחברה מזה . המשותף למופעים שיידונו להלן הוא התפיסה של יוצריהם את מעשה האמנות כפעולה שאינה תיאורית במהותה כי אם פרפורמטיבית — כלומר , האירוע האמנותי כמפגש שנועד לא רק לתווך את הטקסט או הסיפור המקראי באמצעי מבע אמנותיים מתוך התכוונות לשם ואז , אלא גם אירוע רלוונטי המשליך על ההווה דרך העיסוק האמנותי במקור התנ " כי . כך , מעשה היצירה האמנותי והמפגש עם קהל הצופים נעשים לאירוע בעל פוטנציאל לחשיבה ולמבט על המוכר בעיניים חדשות . אכן יצירות תאטרון רבות חותרות לאפקטיביות ולרלוונטיות מן הסוג הזה , אך יצירות הפונות ישירות אל מקור כגון התנ " ך מגלמות בתוכן כפילות ומתח דיאלקטי בין הטקסט התנ " כי המוכר היטב ליוצרים ולצופים מצד אחד לבין מעשה האמנות כפעולה יצירתית ומאתגרת מצד שני . עניין זה נכון על אחת כמה וכמה בחברה הישראלית שבה כפילות ובו זמניות אלו יוצרות מרחב טעון עבור הקהל , המגיע לצפות ביצירות המבוססות על התנ " ך עם ידע ועמדה אפריורית לא רק כלפי התנ " ך עצמו אלא גם כלפי מעמדו הקנוני בעיצוב הזהות היהודית והישראלית . בכך מתייחדות יצירות תאטרון הפונות ישירות אל התנ " ך מהצגות שהצופים אינם מכירים את תוכנן פעמים רבות מראש וודאי שאינם מגיעים לצפות בהן עם עמדה תרבותית טעונה . אף שהתנ " ך הוא טקסט תרבותי מכונן לא רק בהקשר הישראלי אלא היהודי והעולמי בכלל , הדרך שבה הוא מתפקד , נוכח ומגדיר זהות בתרבות הישראלית מבחינה היסטורית , דתית , מיתולוגית , ספרותית , פדגוגית ולשונית * תודה לפרופ ' קנת במברגר והמכון למשפט עברי ולימודי ישראל ( Institute for Jewish Law and Israel Studies ) באוניברסיטת ברקלי , קליפורניה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר