א. היחס למדינה

עמוד:10

בשמה של ממלכתיות תמימה ורומנטית ומבטאים תפיסת עולם " משיחית " . כך , הרב שלמה אבינר שאמנם עדיין נהנה מתלמידים רבים ומשואלים המבקשים את הדרכותיו , אבל גם נעשה הרבה יותר שנוי במחלוקת . תהליך בולט ומרחיק לכת במיוחד של פגיעה במעמד קשור ברב צבי טאו , נשיא ישיבת הר המור , שהיה תלמידו הקרוב של הרב צבי יהודה קוק . הרב טאו היה במרוצת השנים הגורם הדומיננטי בקו הממלכתי הקיצוני . בתקופת המאבק על חבל ימית סירב הרב אפילו להגיע לאזור והורה לתלמידיו שלא להגיע לשם , שמא ייגררו לעימות עם חיילים . הוא גם אסר על כל סירוב פקודה בעניין זה . בתקופת ההתנתקות החלה דרכו להשתנות : תלמידיו , כמו הרב אלי סדן , ראש המכינה הקדם – צבאית בעלי , עוד המשיכו לאסור בשמו כל סירוב פקודה , אבל הוא עצמו כבר שידר מסר עמום יותר , התומך למעשה בסרבנות " אפורה " : לא לסרב באופן רשמי , אבל להשתדל להתחמק ממילוי הפקודה . בעשור שמאז ההתנתקות הלך הרב טאו והתנתק מהזרם המרכזי של הציונות הדתית : הוא החל לפעול באופן אקטיבי נגד מפלגת הבית היהודי ; איים על תלמידו הרב חננאל אתרוג ( ראש ישיבת שבי חברון ) שאם ישתף פעולה עם המפלגה יתנתק ממנו ; פעל בגלוי נגד מועמד הציונות הדתית הרב דוד סתיו לתפקיד הרב הראשי ; ובסופו של דבר גם חבר בבחירות 10 כמה ממתנגדי ההתנתקות הרדיקלים , שזעמו על עמדתו הממלכתית מדי לטעמם של אבינר בזמן ההתנתקות ( הוא התנגד בחריפות לסירוב פקודה ולכל פגיעה בחיילי צה " ל ) , החלו לתקוף אותו על שהוא מקל מדי בהלכות נידה , ואף פנו לבתי דין רבניים בעניין זה . בעקבות הדברים האלה הורה הרב מרדכי אליהו לאבינר להפסיק להורות בדיני נידה , וכך פסק נגדו גם בד " ץ העדה החרדית . ראו אבישי בן חיים , " בד " ץ אסר על הרב אבינר לפסוק בענייני טהרה " , , nrg . 7 . 1 . 2007 11 יאיר שלג , המשמעות הפוליטית והחברתית של פינוי ישובים ביש " ע : הינתקות 2005 כמקרה מבחן , מחקר מדיניות , 72 ירושלים : המכון הישראלי לדמוקרטיה , , 2007 עמ ' . 40 12 נטעאל בנדל , " הרב טאו באולטימטום לשבי חברון : או אני או הבית היהודי " , אתר כיפה , . 1 . 4 . 2014 13 צבי שיימן , " הרב סתיו : הרב טאו עומד מאחורי מסע ההשמצות נגדי " , אתר סרוגים , . 21 . 3 . 2013

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר