פתח דבר

עמוד:13

פתח דבר לפיסול האיטלקי של ימי הביניים והרנסנס כבר יוחדו מאות ספרים ואלפי מאמרים . מבחינה מתודולוגית אפשר לסווג את רובם לשלושה סוגים : היסטוריה של הפיסול האיטלקי , היסטוריה של תקופה מסוימת ואסכולה מקומית , ומונוגרפיות של פּסלים . על נחיצותם של מחקרים כאלה אין חולק ; אדרבה , הם הבסיס ללימוד כל תקופה , כל אסכולה , כל תחום של אמנות . אבל המחקרים האלה מתרכזים בדרך כלל בכרונולוגיה ובהתפתחות הסגנון , וממעטים לתת את הדעת על הצורות ועל התפקידים של יצירות האמנות . במילים אחרות , רוב המחקרים הקיימים מיוחדים לנושא מסוים , ונדירים הם המחקרים העוסקים בסוגים ובסוגות ובתפקידים של הפיסול האיטלקי בימי הביניים וברנסנס . כך מתעמעמת לא רק ההבנה שלנו בפיסול של תקופה חשובה זו , אלא גם הבנת התרבות האמנותית שלה כולה . בספר הזה אני מבקש להשלים , ככל האפשר , את המחקרים העוסקים בסגנון ובהיסטוריה של האמנות , ולתת לקורא מעין מורפולוגיה של הפיסול האיטלקי בימי הביניים וברנסנס . ייתכן שיימצאו מתנגדים לגישה פורמלית זו לחומר . אבל יצירת אמנות נתפסת בעיני הצופה בה כאובייקט שהאמן נתן לו צורה , ובאמצעות הצורה האמן מבטא את תפיסת עולמו , את רעיונותיו , ואת האופן שהוא מבין את תפקידו . במילים אחרות , ניתוח הצורה מבקש לגלות גם את סגנונה של יצירת האמנות וגם את הרעיון שבה . הספר הזה אינו היסטוריה של הפיסול , ולכן רצוי שתהיה לקורא מידה של ידיעה בתולדות האמנות , ושיכיר לפחות את יצירותיהם של האמנים החשובים של התקופה . כדי שלא להכביד על הקורא יתר על המידה הגבלתי את מספר יצירות האמנות הנידונות כאן . בחרתי אפוא פרטים שמיטיבים להדגים את התזות שלי , וממילא , מאחר שהספר אינו מונוגרפיה של אמן וגם לא היסטוריה של האמנות , לא יכלו להיכלל בו יצירות מפורסמות של אמנים גדולים . ***

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר