הקדמה מאת השופט אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון (בדימוס)

עמוד:12

jj [ a orn לשם הטוב לבין הזכות לחופש הביטוי , שתי זכויות אלת מעוגנות בערכיה של ישראל כמדינה יהודית ובערכיה כמדינה דמוקרטית . שתיהן יקרות ללבו . אילו ניתן היה , היה בוודאי מבקש להגשים כל אחת מהן כד ' מלוא היקפה . אך הדבר אינו אפשר ' . ההתנגשות בין השתיים בלתי נמנעת . כל מי ששת' הזכויות חשובות לו צריך לאזן ביניהן , איזון זה נעשה על ידי הכנםת בחוק איסור לשון הרע . הוא מבטא את האיזו ] העקרוני של המחוקק . חוקתיותו של איזון זה לא הונחה לדיון בפני השופט סולברג בפניו ניצב הא « ז 1 ן תחקיקת * אותו ה * ה על / לפרש , הן ברמתו העקרונות והן ברמתו הקונקרטית . בכל הנוגע לאיזון העקרומ , עמדה לעזרתו פסיקה ענפה של בית המשפט העלי 1 ן . בכל הנוגע לאיזון הקונקרטי הוא מצוי אך עם עצמו . זוהי בלשונו של השופט סולברג , " בדידותו של השופט , לעצמו ולמצפונר . תשיבות 1 של ספר זה נע 1 צה בשני טעמים , ראשית , משום שיש ב , 1 כדברי 1 של סולברג עצמו , "צוהר לאנשים מכל שדרות הציבור לע 1 לם המשפט " . אין לן דרך סובה יותר להסביר את המשפס למי שאינו משפטן מזו המתבססת על דוגמאות מהח " ם . הספר הזה מביא פסיפס מחיי החברה הישראלית . פסקי הדין כתובים בלשון שאינה טכנית - לשון שסי שאינו משפטן מבין אותה . הקריאה כפסקי הדין שוטפת . תוך שהחברה הישראלית על נווניה השונים , ניצבת חיה ותוססת לעיני הקורא . משוכנע אני כי רבים , כמוני , שיפתחו ספר זוז לא יוכלו להניח לו בטרם יסיימו אוחו . כל דמות המצויה ם יכלה להוות נושא לרומן ספרותי רב ערך . אך לא רק דמותם שלאלה שפסקי הדין עוסקים בהם עולה מהפסיקה . אלא גם דקותו של השופט מתבררת מהם . בדברי התודה שכתב נעם סולברג הוא הודה לרעייתו מאירה אשר " בשכל חושבת , ברגש תומכת 1 ביושר ע * שר , " . בזוי ה 1 א גם ה ^ ופט ס 1 לברג , בשכל חושב , ברגש מבי ! את הצדדים , ובי 1 שר פ 1 סק . אנושיותו של הש 1 פט סולברג כאדם עולה מפס ' קתו של האדם סולכרג כשופט , הטעם השני הוא מחקרי , לפנינו עשרים ותשעה פסקי דין בהם מתעוררת בעיקרה אותה בעיה משפטית . עניינה ה 1 א היחס העקרוני ותפרטיקולרי בין הזכות לשם הטוב והזכות לתופש הביטוי . הצדדים , היצרים , האינטרסים החברת " םוהפול ' כו " ם משתנים ממקרה למקרה . אך השופט אעו משתנה . אותו שופט -במסגרת תקופה של כעשר שנים - מכריע את הדין . וכי יש לך מעבדה טובה יותר להכנת שיקול הרעת השיפוטי ולניחוחו ? וכי יש לך " מחקר שדה " טוב הימנו ? בדיקת שדה זו עשית בכלים המעטים העומדים לרשותי . לא שאלת' את עצמי אם היית פוסק נמו השופט סולברג בפרשות שניצבו בפניו , שאלתי את עצמי אם שיקול הדעת השיפ 1 טי - שיק 1 ל דעת המכיר בגדרי 7 1 ע / ת ש / נ / ת אוגדות - ה 1 פעל כנדרש משופט הי 1 שב לדי / . מסקנתי היא אחת ויחידה . האובייקטיביות השיפוטית עולה מפסקי הרין המובאים בספר זה : שיקול הדעת השיפוט מופעל בעקביות , בקוהרנטיות , בסבירות , במידתיות , ומתוך נאמנות לערכי היסוד של שיטת המשפט בה הוא פנעל . בוודאי , השופט סולברג הוא פרי תקופתו , הוא חי בזמן נתון ובחברה נתונה , יש ל * דעות משלו על ענייני העם והמדינה . האובייקטיביות השיפוטית ושיקול הדעת השיפוטי לא נועדו לנתקו מסביבתו , אך החינוך המשפטי והשיפוט ' של נעם סולברג הצליחו לפתח בו רגישות לכבוד משרתו ולכבל ' ם שהיא מטילה עליו . " כמדומין אתם ששררה אני נותן לכס ? עבדות אני נותן לכם . " מה נאה היא עבדות זו , 1 מה יפ ' ם הם פירותיה . ברכות לנעם סולבת על עשרים ותשעה פסק 1 הדי ! מים עולה אנושיות של השופט כאדם ומשפסנותו של האדם כשופם . 1 השניים ה 0 שלמ 1 ת אחת .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר