פרק ראשון את מי אתה מאשים? נטילת אחריות מול הטלת האשמות

עמוד:14

אנו רואים כאן עד כמה הכול סובב סביב ציר אחד : קין אינו נוטל על עצמו אחריות למעשיו . קין נכון להאשים כל אחד , אפילו את ה ' ... אך לא את עצמו . קין הוא דמות פסיבית במשחק החיים : כולם סביבו אשמים , כולל בורא עולם , והוא אינו אחראי כלל למעשיו , למחשבותיו ולתחושותיו . האם מעוניינים אנו לנהל את חיינו כדגם משוכפל של קין ? ודאי שלא , אך לעתים נוהגים אנו באופן דומה , גם אם לא כה קיצוני . נטילת אחריות : אבן היסוד לכל צמיחה שני המדרשים שהבאנו לעיל , על אודות רבי מני ועל אודות קין , ממחישים לנו עד כמה קשה לאדם לקבל אחריות על המתרחש סביבו , כדברי רבי חיים שמואלביץ : " האדם מטבעו מתאמץ תמיד להסיר מעל עצמו כל אחריות למעשיו , ולא רק כלפי אחרים אלא אפילו כלפי עצמו הריהו מתנער מכל דבר ... " גם כאשר מתבונן האדם אל תוך עצמו , אין הוא מבחין בפגמים בהתנהלותו ונוטה הוא מטבעו לתלות את קולר האשמה בזולתו . בבהירות ובקלות אנו עומדים על מגרעותיהם של זולתנו , אך משום - מה כמעט איננו מצליחים להבחין בשמץ מחסרונותינו . נוח לנו מאוד לשטוח טרוניות כלפי סביבתנו , שכן אם נתעמק בהתנהגותנו - שלנו ונכיר בכך שגם לנו יש חלק בהתהוות הקשיים שבחיינו , נהיה 6 רבי חיים שמואלביץ , בספרו שיחות מוסר , עמ ' פד . שם גם מובא המדרש על אודות קין . 7 שם .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר