הקדמה

עמוד:6

לדורותיהם , ומגמתן לקדם אותנו לקראת חיים של העצמה אישית וסביבתית , שבמסגרתה אנו פועלים לניתוב חיובי של מחשבותינו . פעילות זו תביא להשבחת אישיותנו , ובעקבותיה – להתייחסות חיובית שלנו כלפי עצמנו , וכפועל יוצא מכך גם כלפי הסובבים אותנו , כדברי הרב קוק : " כאשר האדם מעדן את עצמו ... הוא מתרגל לראות בטוב דבר ממשי ... כשהוא רואה בתוכו טוב , כך גם כשהוא יפנה החוצה , הוא יראה במציאות טוב ויופי . " המודלים המוצעים לאורך הספר , המומחשים גם באיורים גרפיים , פותחו באופן ייעודי על מנת להקל על זכירת התובנות ולהבטיח את הטמעתן ואת יישומן בחיי השגרה . בהתנהלותנו השוטפת אנו מושפעים בראש ובראשונה מרגשותינו . תגובותינו הרגשיות עזות , עוצמתיות ומהירות לאין ערוך מתגובות הנובעות מהפעלת שיקול דעת רציונלי . כך למשל , אנו ניפגע או נכעס בתגובה מיידית לאירוע כלשהו ; אך פעמים רבות , אם נשכיל לנתחו באופן הגיוני , ללא אותה מעורבות רגשית , נבחין בזוויות ראייה נוספות ובתגובות אלטרנטיביות אפשריות , שהן מקדמות ומצמיחות יותר . אנו מיומנים בטיפוח יכולותינו השכליות , אך פחות בפיתוח יכולותינו הרגשיות ובשליטה בהן . קל לנו יותר לזהות את רגשותינו , למפותם , להבינם ולטפל בהם כראוי באמצעות כלים סימבוליים , כגון דימויים , סיפורים ומשלים , והללו מובאים בהרחבה לאורך כל דפי הספר . 1 על פי שמונה קבצים , קובץ א , קטו , מצוטט מתוך ניצוצות .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר