מבוא הכוח החמישי – הכוח של הרשת

עמוד:13

נכון להיום , בכל הדיסציפלינות החלו כבר להתגלות חוקי רשת כלליים , שחלים גם על כל האחרות . למשל : כמו שפחות מ - % 1 מהמסמכים מושכים אליהם יותר מ - % 99 של הלינקים ( אינטרנט ) , כך גם פחות מ - % 1 מהכוכבים ( מהסוג של חורים שחורים ) מושכים אליהם יותר מ - % 99 מהמסה ביקום ( פיזיקה ) , פחות מ - % 1 מהנשאים אחראים ליותר מ - % 99 מההדבקות במגפות ( רפואה ) , פחות מ - % 1 מהאוכלוסייה מושכים אליהם % 99 מהעושר ( כלכלה ) ועוד . לפי חוק , 90 : 9 : 1 ברשתות החברתיות רק % 1 כותבים תוכן , % 9 מגיבים , ו - % 90 הם קוראים פסיביים . הרשתות ואני הרומן שלי עם הרשתות החל לפני שני עשורים . הבנתי אז שהאינטרנט יכול להוות בסיס למהפכה חינוכית וחברתית , כיוון שהוא מעביר כוח מלמעלה למטה ומהמרכז לפריפריה . כיועץ לשרי החינוך בממשלת רבין - אמנון רובינשטיין ושולמית אלוני - יזמתי את הפרויקט הראשון בישראל של אינטרנט בכיתה , לתלמידי כיתה ז ' באור יהודה . ראיתי את ההתלהבות העצומה של הילדים עם ניפוץ הקירות של מערת הכיתה ופריצת אורו של העולם הגדול . ראיתי גם את החששות של בית הספר ושל מערכת החינוך כולה . באותה תקופה יעצתי גם לבנקים ולארגונים גדולים אחרים בצעדים הראשונים של הכנסת האינטרנט לעולם העסקי . גם שם ראיתי תקוות גדולות לצד חששות גדולים לא פחות . התפנית הגדולה מאינטרנט באופן כללי אל הרשתות החברתיות ניצתה בעבודתי עם יחידת המודיעין , 8200 ובמיוחד עם אל " מ ישראל ג ' , שהמציא את המושג " חשיבה רשתית " . תחילה התעקשתי שהארגון הרשתי חשוב יותר מהחשיבה הרשתית . ואולם , במשך שנות הייעוץ וההרצאות שנתתי ביחידה נוכחתי לא רק שהחשיבה הרשתית היא הבסיס לארגון הרשתי , אלא שמדובר במשהו גדול הרבה יותר : לוגיקה רשתית , שפה רשתית , תחושות רשתיות , תפיסה רשתית ובכלל קוגניציה רשתית . ההתעניינות שלי בפעולה חברתית החלה כבר בסוף שנות ה - , 70 וסיכמתי אותה בעבודת המאסטר שלי ( עידן , , ( 1982 שבה ניסיתי להבין מה מחולל פעולה של יחיד . לאחר מכן ניסיתי להבין את ההקשרים הפוליטיים והמדעיים של הפעולה החברתית בעבודת הדוקטורט שהגשתי ( עידן , . ( 1986

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר