פתח דבר

עמוד:11

מדוע אלפא - ביתא ? בזכות לימוד התלמוד , עולם שלם קם לתחייה על אף שכל הנזכרים בו - אנשיו , ישיבותיו , בתי המגורים , בתי המרחץ , השווקים והרחובות - כבר עברו מן העולם . כיוון שאין ביכולתי להקיף את שפת התלמוד כולה , בחרתי ליצור ספר אלפא ביתא של דוגמאות ומושגים , שינסה להעביר אל הקורא את רוח השפה , את סגנונה , את הנימה שלה , ומתוך כך , את דמות האדם הטוב שהיא מציירת . זהו ספר העוסק בשפה עתיקה - מתוך סיפורים ורגעים שליקטתי מן התלמוד - המבקש לגעת באנשים היום . הספר הזה משתמש בטקסט עתיק שהניע בני אדם לבחור במימוש האנושיות שלהם עד תום , עד שהאדם נוגע בצלם אלוהים שבו . במובן מסוים אני רואה את התלמוד כספר מוסר . מדריך ל " איך להיות אדם " . בחירת המושגים בחירת המושגים נעשתה על פי האותיות . האותיות הגבילו אותי במסגרת הכרחית כדי שלא אלך לאיבוד בים התלמוד שאין לו סוף . בכל אות חיפשתי מושג המסביר לא רק את משמעותו המילולית בעולמם של חכמים , אלא גם מבטא משהו מהותי בתפיסת העולם והאדם שלהם . הדמויות , העלילות , המקומות והרגעים הדרמטיים שבאים לידי ביטוי באמצעות המושגים הללו , הם הריהוט התודעתי של " ארמון המחשבה התלמודי" שאליו , באמצעות לימוד , יכול כל אדם להיכנס , ללמוד ולחיות בו . בקופסת הכרטיסיות שעל שולחן הכתיבה שלי אספתי במשך שנים רבות מושגים מן העול ם התלמודי , שאותם סידרתי לפי האלף - בית . בחרתי בהם כמו שאוספים צדפים או ספרים - מה ששבה את לבי , שריתק אותי , שחידש את הראייה שלי , מה שרציתי לשמור ולא לשכוח . הבחירה שלי במושגים היא מקרית ואישית . כיוון שאי - אפשר להקיף את עולם המושגים התלמודי כולו בספר קטן אחד , ניסיתי לבחור מושגים שהיו חדשים עבורי

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר