הקדמה

עמוד:11

אבסס בהמשך את ניתוחם של מספר תחומי מדיניות : סביבה ( ניסויים בבעלי חיים ); חברה ( נגישות , זכויות עובדים ויוקר המחיה ); יחסי דת ומדינה ( מעמדה של השבת במרחב הציבורי ) . הניתוח יתעמק בכל אחת מהסוגיות , ואף יברר את נקודות הדמיון והשוני ביניהן במטרה להגיע לתובנות רחבות יותר . הטיעון העיקרי בספר הוא , כי למרות הקשיים והמכשולים הלא מעטים אותם אחשוף בהמשך , הצרכנות הפוליטית בישראל אינה תופעה זניחה או חולפת אלא להיפך : זו תופעה הצומחת ומתעצמת לאחרונה בשל שלושה תהליכים מבניים עיקריים . הראשון , תרבות פוליטית לקויה המחמירה לאור משבר הדמוקרטיה וכשלי הממשל , וחושפת בעייתיות ביכולתה של המדינה לנהל מדיניות ציבורית עקבית והולמת בסוגיות שונות . השני , התרחבות השפעתם של תהליכי הגלובליזציה והליברליזציה וכתוצאה מכך , עלייה בכוחם של השחקנים הכלכליים בכלל ובזירה הפוליטית בפרט . השלישי , התחזקותם של ערכים פוסט מטריאליסטיים ( בתר חומריים ) , המדגישים את הדאגה לחברה ולסביבה . בתנאים הללו מתעוררות בעיות חברתיות חדשות הדורשות מענה חדש , אחר , מחד גיסא , ומאידך גיסא , צומחים יזמים המביאים לידי ביטוי חוסר שביעות רצון ציבורי מאופן טיפולה של המדינה בבעיות אלה ודרישה לתיקון . בספר אבקש להראות כיצד בחירתם של יזמים בצרכנות כערוץ פעולה פוליטי נובעת בעיקרה מהערכה נמוכה של יעילותם של ערוצי הפעולה הפורמליים . מציאות זו מובילה יזמים שהתייאשו מהפוליטיקה הממוסדת לחפש ערוצים חלופיים להשפיע על המדיניות הציבורית — הצרכנות הפוליטית , העוקפת את הממשל ופונה ישירות אל השוק , מכוננת אפוא זירה חדשה , נוספת , בה מתנהל המאבק הפוליטי בישראל כיום . הספר הוא תוצר של מחקר ארוך שנים שבמהלכו נאספו ונותחו נתונים שונים , החל מעלונים וחומרי הסברה , עבור דרך כתבות ומאמרים מהעיתונות היומית והמקוונת ומאתרי אינטרנט , דוחות ומידע ממאגרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , מבקר המדינה , חוקים ופסקי דין של בתי המשפט וכלה במחקרים וניירות עמדה של מכוני מחקר ומדיניות שונים . התובנות המוצגות בספר נשענות גם על סדרה מקיפה של ראיונות שנערכו בשני מעגלים רחבים : הראשון , של בעלי תפקידים שונים בארגונים האמונים על הגנת זכויות הצרכן וכן מנהלים ואנשי

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר