מבוא מאת שרון הלוי

עמוד:ח

המוכרת " האישי הוא הפוליטי " – אבחנה שנועדה במקורה לאתגר מוסכמות פוליטיות וחברתיות , אך שימשה לא פעם כאמתלה להעברת ביקורת מוסרנית על חייהן של פעילות והוגות מן העבר . מחלוקות ערניות מלוות גם את הדיון הפמיניסטי המתנהל בעשורים האחרונים סביב השקפותיה של וולסטונקרפט . חלק מן החוקרות העוסקות בנושא מתעלמות מן ההיבט הרדיקלי של משנתה ורואות בה את הנציגה בה " א הידיעה של הפמיניזם הליברלי ה " בורגני " ; מיעוטן אף מאשים אותה בשנאת - נשים . אולי אפשר לראות ביחס הזה ראיה לכברת הדרך הארוכה שעברה ההגות הפמיניסטית מאז המאה השמונה - עשרה ; הרי העובדה שטיעוניה של וולסטונקרפט נקראים היום כאמירות כמעט מובנות מאליהן מעידה עד כמה העמיקו לחלחל לשיח הציבורי . ואולם , דווקא משום כך , חשוב להבין את דמותה של מרי וולסטונקרפט ואת הגותה על רקע העידן שבו חיה ופעלה – עידן של תהפוכות פוליטיות ושל תמורות אידיאולוגיות כבירות , שהספר הנוכחי , הגנה על זכויות האישה , נמנה עם הישגיו המרשימים ביותר . מרי וולסטונקרפט נולדה בלונדון ב - 27 באפריל . 1759 היא הייתה השנייה משבעת ילדיהם של אדוארד ג ' ון וולסטונקרפט ואשתו , אליזבת דיקסון . אדוארד , בן למשפחת אומנים אמידה שירדה מנכסיה , בזבז את הכסף המועט שנותר בידיו בשרשרת השקעות כושלות בחוות חקלאיות . משפחתה של וולסטונקרפט נדדה ממקום למקום , ואביה , שהחל לשתות לשכרה , התעלל מילולית ופיזית באמה . ככל הנראה , וולסטונקרפט ואחיה נאלצו להגן מדי פעם בגופם על אמם , שמתה לבסוף ממחלה ב - . 1782 כשעלה בידי האב להרוויח די כסף נשלחו ילדיו לבתי ספר , אך רק האח הבכור , אדוארד ( שהיה לעורך דין ) , זכה לחינוך סדיר ; מרי עצמה הייתה אוטודידקטית בהשכלתה והוסיפה ללמוד , בכוחות עצמה , כל ימי חייה . בהיותה בת תשע - עשרה עזבה וולסטונקרפט את הבית והחלה לעבוד למחייתה . בעזרת הכסף שצברה והקשרים החברתיים שיצרה היא תמכה במשפחתה והייתה לה לעזר רב . בתחילה עבדה כבת - לוויה לאלמנה מבוגרת , אך ב - , 1784 לאחר שסייעה לאחותה אליזה להימלט מבעלה האלים ( ולנטוש את בתה התינוקת ) , החליטה , יחד עם אחיותיה וחברתה הקרובה ,

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר