דברי פתיחה אתגרי הברית ומקורות הכוח של ישראל

עמוד:13

חכמים " אותנטיים " , כאלה שצמחו בתוך עולמה הרוחני של היהדות , ינקו את שפתה ומושגיה עם חלב אמם ועסקו כל ימיהם בלימוד תורה , מנסים לחבר את כל חלקי הפאזל ואת כל הרמזים וההקשרים לכלל מערכת קוהרנטית . לעתים ציטטתי בתוך הטקסט - או בהערות שוליים - מדבריהם של רבנים שונים , לא מפני שבדבריהם יש נימוק או הוכחה , אלא משום שהעובדה שהם תיארו כך את הדברים מעידה שזוהי הבנה טבעית למי שהיהדות היא שפתו . גם לי עצמי היהדות היא שפת האם , במובן שרק הולך ומתבהר לי כעמוק יותר ויותר . כמו רבים אחרים בישראל , גם אני צאצא של משפחות רבניות , שושלות של תלמידי חכמים שהיהדות , שליחותה וחוכמתה עיצבו את עולמם ואת חייהם . לשמחתי , המנגינה הזו לא פסקה ולא " דילגה " דורות , ובזכותה אני חש כבן בית , בטוח בטביעת העין המאפשרת לומר משהו על היהדות ובשמה . • אך עם כל מרכזיותה של תפישת עולם יהודית זו למפעל הציוני , היא עוברת תהליך קשה ומתמיד של כרסום בשנים האחרונות - כפי שקורה לא פעם לרעיונות שעומדים בתשתית הקיום והזהות . עיקרו של התהליך בחברה החילונית , שעברה תהליך דמוגרפי טבעי של הצמחת דורות חדשים , מנותקים מהרצף היהודי . בפנ י הקורא החילוני אני מבקש אפוא לפרוש את היהדות באופן השונה מזה שהוא סבור שהוא מכיר , ולהראות עד כמה יסודות חיוניים של זהותו הישראלית החילונית מעוגנים בתפישות יסוד יהודיות . יסודות אלה , מסתבר , עשויים להתעצם דווקא מחיבור מחודש למחויבות יהודית של ממש . הכרסום קיים גם בחברה הדתית - לאומית ( " ציונות דתית ") , המשתיתה

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר