התמורה הראשונה: הגמל (הרוח העמיס)

עמוד:14

משנחשף האדם לרעיונות החדשים , לידע החדש וליכולות החדשות , נוצר פער בינו ובין האנשים בסביבה בה גדל . ' הסביבה בה גדל האדם ' עשויה להיות הבית , הכיתה , השכונה , ובשלבים מאוחרים יותר גם האסכולה אליה השתייך או התרבות בה התפתח . ב מ ו ב ן ז ה , ת ה ל י כ י ה ל מ י ד ה ש ת י א ר נ ו ב פ ס ק ה ה ק ו ד מ ת מ ק נ י ם ח י ר ו ת - ה ח י ר ו ת מ ד פ ו ס י ה י צ י ר ה , ה ע מ ל ו ה ח ש י ב ה ב ת ו כ ם צ מ ח נ ו . למשל , האישה הצעירה , אשר סיימה את מסלול לימודיה התיכוניים יחד עם כל בני גילה , תחל ללמוד ציור מאמנים בעלי שם בחברת ציירים חדשים כמוה , אשר נאספו יחדיו ממקומות שונים . בזאת היא תחל שלב של התבדלות ממשפחתה ומן הסביבה החברתית שבתוכה צמחה וגדלה . היא תרכוש חברים חדשים , תפתח חלומות שאותם לא תוכל לחלוק עם חבריה הקודמים ותרכוש יכולות שהללו לא ירכשו . ציירת חדשה זו תשקע בעולם חדש . עולם חדש זה איננו עולם המקצה לה עמדה של יוצרת חופשית . הוא מוכן ומזומן לקבל אותה אל חיקו אך ורק במקום שהוקצה לה מראש - מקום של תלמידה מתחילה . במסגרת החדשה תידרש הציירת למלא תפקידים שהוגדרו עבורה מראש ולעמוד במשימות שגובשו עבור נשים וגברים כמוה . כלומר , הציירת החדשה שלנו לא תוכל לרכוש בתוך עולם חדש זה את מקומה הייחודי . היא תידרש להיטמע בתפקידים ובמקום שהוקצו עבורה . אולם , תוך שציירת זו תיטמע בעולמה החדש ותהפוך ללבנה אחת מני רבות מהן הוא עשוי , היא תרכוש אינדיבידואליות חדשה . אינדיבידואליות זו נמדדת ביחס לעולמה הקודם . לפני שנמשיך בדרכנו , נקדים את המאוחר ונגלה כי תהליכי למידה אלו יהפכו , בתורם , לכבלים חדשים המגבילים את דפוסי החשיבה והיצירה . מכבלים אלו תיאלץ האישה החזקה להשתחרר בבוא היום . כאן תחל התמורה השנייה - תמורת ה ' אריה ' . אולם עלינו להשתהות מעט בשלב ה ' גמל ' , ואנו שבים אליו . באילו עולמות תרבותיים כדאי לנו להשתקע ? דבר זה איננו משנה כלל , יגיד לנו ניטשה . כל עולם תרבותי או דפוס חשיבה מהווה מושא טוב להשתקעות - ובלבד

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר