הקדמה

עמוד:9

הקדמה משחר בריאתו של האדם , עת חי את חייו בגן העדן , הוא מתואר כמי שנוטה להתפתות לפרי האסור של עץ הדעת , מה שהביא לגירושו מגן עדן , אך מסמל יותר מכול את היבדלותו משאר בעלי החיים . במה מותר האדם מן הבהמה ? שאלו אבות אבותינו , והתשובה נמצאת בספר תהילים , פרק ח ‘ : " ותחסרהו מעט מאלוהים , כי בצלם אלוהים ברא אותו ” . פרשנים שונים הסבירו קרבה זו לידע , לדעת ולהשכלה , שהם תמצית ייחודיותו של האדם . שאיפה זו לקניית דעת היא שבזמנים הקדומים , העניקה לאדם יתרון במלחמותיו על שטחי מחיה והישרדות , והיא שמאפשרת לו בימינו אלה את הישגיו המדהימים במדע ובכיבוש החלל החיצון . צורות רבות לדעת ולידע האנושי ; המבקש דעת יכול לחקור את העולם סביבו באמצעות זכוכית מגדלת , טלסקופ או מיקרוסקופ , או לעיין בספרים הרבים שגודשים את מדפי הספריות , כמעט בכל מקום בתבל . המחפש דעת בעידן המודרני רואה באוניברסיטה את מקור הדעת , והספרים הנכתבים בתחומי הידע השונים , משמשים לרבים כמעין " מורה נבוכים ” במסעם להבנת העולם המודרני , הטכנולוגי ורב הפנים . תחום הדעת המכונה חינוך , הוא " הבית ” האקדמי שבו שוכנים המסלולים והתוכניות למינהל החינוך ולמדיניות החינוך באוניברסיטאות רבות בעולם , והוא מספק תיאוריות , מודלים , כלים ורעיונות על העשייה החינוכית בחברה . חוקרים שונים הדרים תחת כפיפה אחת בבתי הספר ובמחלקות לחינוך , עוסקים בחקר ההיבטים השונים של תהליך החינוך הן בבית הספר והן בארגונים החינוכיים הבלתי פורמליים . אחדים מהם , שבהם מתמקד ספר זה , מנסים לרדת לחקרם של תופעות ותהליכים בתחום המנהיגות החינוכית : דרכי הניהול של המוסד החינוכי , מבנה המוסד החינוכי וארגונו , לצד הבנת סביבתו . נושאי המחקר שלנו הם גופי המינהל בבתי ספר , פנימיות , תנועות נוער וכדומה , וכן המשאב האנושי , והשפעת הנעשה בארגון זה על תפוקותיו השונות . הספר שבידכם הוא ניסיון ראשון , למיטב ידיעתי , שנעשה בשפה העברית , לכנס תחת קורת – גג אחת את מרבית הנושאים שבהם עוסק שדה המחקר של מינהל החינוך בארץ ובעולם . המעיינים בספר יתוודעו למסורות המחקר השונות בתחום , לתחומי העניין המרכזיים בו , לגורמים המשפיעים על סוג הידע שבו עוסקים החוקרים בתחום , ולממצאי המחקר הרבים והמגוונים , שמהווים יחדיו את תחום הדעת המכונה " מינהל החינוך ” . עם זאת , אין הספר מתיימר לסקור את כל המודלים או את כל המחקרים בתחום , אלא להוות מכשיר ראשוני לאנשים המתעניינים בתחום מינהל החינוך , ולשמש מעין " מורה נבוכים ” שיסייע לקורא מבקש הדעת השואף להבין היבט זה או אחר בתחום זה . מנהלי בתי ספר , סגנים ורכזים ימצאו בספר כלי חשוב לתכנון משימותיהם הרבות והמגוונות , ויתוודעו למורכבות בארגון החינוכי .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר