פתח דבר

עמוד:12

לפני שנפתח את הדיון נתאר כאן תחילה את התיאוריה הכלכלית הפשוטה המסבירה כיצד נקבע השכר בשוק העבודה . כמו בכל תיאור כלכלי של שוק שבו נפגשים מי שמציעים את סחורתם למכירה ומי שמבקשים לקנות אותה , גם בשוק העבודה יש היצע וביקוש . אנשים שרוצים לעבוד מציעים לפירמות לשכור את שירותי העבודה שלהם ( לשיקולים המניעים אותם נתייחס בפירוט בפרק הראשון ) והפירמות מבקשות לשכור שירותי עבודה בהתאם לצורכיהן . התיאוריה הבסיסית אומרת כי פירמה תרצה להעסיק כל עובד שערך התרומה שלו לייצור ( ערך תפוקתו השולית ) אינו נמוך מהשכר המשולם לו . איור א ’ מתאר את שוק העבודה . בשוק תחרותי שנמצא בשיווי משקל , כל גורם שפועל בשוק , פירמה או עובד , מתייחס אל שכר העבודה כנתון ( price taker ) ובהתאם לכך יקבל את החלטותיו . השכר w ייקבע בנקודת החיתוך של עקומות הביקוש לעבודה והיצע העבודה . מספר העובדים יהיה . L אם מסיבה כלשהי השכר הוא w תיווצר אבטלה . בשכר זה המעסיקים רוצים להעסיק רק L עובדים אך L רוצים לעבוד . ממדי האבטלה הם . U = L - L D התיאוריה הכלכלית הפשוטה אומרת כי כאשר יש אבטלה במשק שכר העבודה יורד , וכשזה קורה הפירמות שוכרות עובדים נוספים . כלומר , על פי התיאוריה הפשוטה , אבטלה היא מצב זמני בלבד שנמשך עד אשר מתבצעות ההתאמות הדרושות בשוק העבודה והמשק חוזר לתעסוקה מלאה . אך המציאות מלמדת אותנו כי לעתים קרובות לא אלו פני הדברים , ואז עולה השאלה : מדוע שהשכר יהיה גבוה משכר של שיווי משקל ? לשאלה הזו יכולות להיות כמה תשובות , ובכולן ההנחה הבסיסית היא כי מסיבה כזו או אחרת השכר אינו יכול לרדת בטווח הקצר : . 1 יש שכר מינימום הנאכף על ידי השלטונות . . 2 יש איגוד עובדים המתנגד לירידה בשכר . . 3 חלה ירידה בביקוש לעובדים או עלייה בהיצע העובדים , אבל הסכמי השכר חתומים ואינם ניתנים לשינוי . . 4 הפירמות , משיקוליהן הן , מעדיפות לשלם לעובדים שכר גבוה יותר משכר שיווי המשקל הנקבע בשוק . הניסיון ליישם בשוק העבודה את התיאוריה הכלכלית הפשוטה של שווקים תחרותיים מתעלם מכמה מאפיינים בסיסיים של שוק העבודה שאינם קיימים בשווקי גורמי ייצור אחרים . המאפיין הראשון הוא פרק הזמן הארוך שבו העובד והמעביד מתכוונים בדרך כלל לקיים קשר ביניהם . המאפיין השני והחשוב ביותר הוא שבניגוד לכל גורמי הייצור האחרים של הפירמה , העובד הוא “ גורם ייצור ” חושב , המתכנן גם לטווח הזמן הקצר וגם לטווח הזמן הארוך ומקבל החלטות בהתאם . מובן שהפירמות מתכננות אף הן את מעשיהן גם מתוך שיקולים לטווח ארוך . תיאור של השוק כמפגש חד פעמי בין מוכרים לקונים מתעלם מהבדלים אלו , ולכן אינו מספק . נסיים את דברי הפתיחה האלה בהגדרות אחדות . ההגדרות הן על פי המקובל בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל , וייתכן שבמדינות אחרות הן תהיינה שונות במעט .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר