מבוא

עמוד:13

שותפות ביצירת תשתית לשיח מבלי לכבול אותם למבנה קשיח . בהתאם לכך , בספר מוצג דיון פתוח ללא סיכום מחייב . הקובץ מחולק לשלושה שערים על פי " חתך אורך " , מן המיקרו אל המקרו , ובמקביל קיים בו מעין " חתך רוחב " של מושגים וממדים בסוגיות הקשורות בזהות ונרטיב בחינוך הערבי . קווי המתאר הכלליים של הספר מתמקדים בשלושה עניינים : דיון תאורטי בסוגיות של זהות , זיכרון וחינוך נרטיבי בחינוך הערבי בישראל ; דיון בפרקטיקה של סוגיות אלה במוסדות להכשרת מורים , מחנכי הדורות במערכת החינוך הערבית ; בחינת ההשפעה של המעמד הפריפריאלי הכפול שממנו סובל ובו מצוי החינוך הערבי על ההתפתחויות בו . מאליו מובן שאין בכוחו של הספר להקיף את כל התחומים שבהם נדרשת מדיניות חינוכית מוכוונת לשיח רב תרבותי בחברה מרובת תרבויות כישראל , אך פרקיו נוגעים במגוון סוגיות העומדות בבסיסו של שיח כזה , ובכך יש בהם משום תרומה חשובה לכינונו . מפרקי הספר עולה הצורך בקביעת מדיניות הנובעת מהכרה בדינמיקה של החברה הפלסטינית בישראל , וכן הצורך החיוני בקידום ההכרה ההדדית של הרוב והמיעוט בישראל בחובתם המשותפת ליצירת חברה טובה יותר . * * * בספר 11 פרקים , שמטפלים ברובדי החינוך השונים ואשר מציגים קשת של תפיסות . חלקם הגותיים תאורטיים וחלקם אמפיריים . הפרקים שנכללים בספר עברו ביקורת על פי הכללים האקדמיים של שיפוט עמיתים , והם אינם משקפים בהכרח את עמדת העורכים , אלא את עמדת כותביהם . כאן גם המקום להסביר שלאורך הספר מופיעים מונחים שונים לציון האזרחים הערבים בישראל : פלסטינים , ערבים , אזרחי ישראל הערבים , פלסטינים ישראלים ועוד . סמי סמוחה הראה שקיימים תשעה צירופים שונים של הקטגוריות " ערבי " , " ישראלי" ו " פלסטיני " שבהם מגדירים הערבים בישראל את עצמם , וכי הזהות הישראלית הפלסטינית ( פלסטיני ישראלי , פלסטיני בישראל , ערבי 1 מדד יחסי ערבים יהודים לשנת , 2004 אתר האינטרנט של פרופ ' סמוחה . http : // soc . haifa / ac . il / ~ s . smooha עמודים . 36 – 35

פרדס הוצאה לאור בע"מ

המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר