הקדמה

עמוד:9

מצבי אי שוויון חברתי , כפי שהם מתקיימים בפועל במסגרות חברתיות שונות ובמיוחד ביחסי הגומלין עם מערכת החינוך , השער השני חושף את המערכת האידיאולוגית של צדק חברתי המצדיקה והמאתגרת מצבים של שוויון ואי שוויון הקיימים בחברה הרחבה בכלל ובמערכת החינוך בפרט . להלן נתאר כל אחד מהפרקים שבשעריו של ספר זה . הפרק הראשון שכותרתו " הפרספקטיבה הסוציולוגית בחקר החינוך וסדר יומה " יעסוק בייחודיותה של הפרספקטיבה הסוציולוגית בחקר החינוך ויתמקד בשאלה : מהי הדיסציפלינה הסוציולוגית וכיצד היא נבדלת מדיסציפלינות אחרות ( למשל , פסיכולוגיה )? (; Berger , 1963 . ( Giddens , 1997 ; Macionis , 1997 כמו כן , נתחקה אחר סדר יומה של הסוציולוגיה של החינוך תוך התמקדות בארבעה צירי מיפוי מרכזיים המעצבים אותו ותוך בחינת הקשריו הגלובאליים והמקומיים ( בישראל ) ( ראו גם את שפירא ובן סימון , . ( 1989 צירים אלו כוללים את העיסוק ב : ( א ) אוכלוסיות המחקר או " שאלת המי " , דהיינו : את מי חוקרת דיסציפלינת הסוציולוגיה ומה מייחד את האוכלוסייה הנחקרת ? ( ב ) נושאי המחקר או " שאלת המה " , דהיינו : מה הם נושאי החקירה של דיסציפלינת הסוציולוגיה של החינוך ? ( ג ) הפרדיגמות עליהן נשענת סוציולוגית החינוך או " שאלת האופן " , דהיינו : מהו אופן ההסתכלות על המציאות החינוכית חברתית ? ( Hurn , 1985 ; Kuhn , 1970 ) ו ( ד ) שיטות המחקר או " שאלת האיך " , דהיינו : מהן שיטות הבדיקה / המחקר בהן נעשה שימוש במחקר הסוציולוגי החינוכי ? ( . ( Bryan , 1988 הפרק השני שכותרתו " פרדיגמות ושיטות מחקר בסוציולוגיה של החינוך " יתחקה אחר מנעד הפרדיגמות , דימוייה של החברה , בחקר הסוציולוגיה של החינוך . בפרק זה נציג את שתי פרדיגמות העל במחקר הסוציולוגי החינוכי : פרדיגמת העל המבנה החברתי המדמה את החברה למערכת חברתית המעצבת את התנהגותם של היחידים הפועלים בתוכה . תוצגנה גם שתי פרדיגמות המשנה שמכילה פרדיגמת על זו : הפרדיגמה המבנית תפקודית שעושה שימוש בדימוי של גוף האדם תוך דגש על מטרתה של המערכת החברתית לשמור על יציבותה של החברה ( Durkheim , 1956 ; Parsons , 1959 a ; Parsons & Shils , 1951 ) ופרדיגמת הקונפליקט העושה שימוש בדימוי של המערכת החברתית כזירת קרב שבתוכה " נאבקות " קבוצות חברתיות במטרה לנכס לעצמן משאבים חברתיים שונים ( , Bowles & Gintis , 2003 ; Karabel & Halsey . ( 1977 ; Wood , 1981 לבסוף , תוצג גם פרדיגמת העל הפעולה החברתית

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר